Aczél, Petra Katalin (2016) A retorika tanítása. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 9 (2). pp. 5-16. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_IX_2016_2_1.pdf Restricted to Repository staff only Download (619kB) | Request a copy |
Abstract
A retorika tanítása kihívások előtt áll. Jelen tanulmány kezdeményezés és javaslat a retorika oktatási programjának a szemléletfrissítésére. Kiindulópontja az, hogy a retorikát nem beszédművek előállításának eszközrendszereként, hanem érzékenységként és magatartásként tekinti. A retorikai nevelés ennek megfelelően nem a kész szöveg megszületésére, hanem a kommunikáló személyiség, a magabíró ’retorikus polgár’ megformálására koncentr ál. Az ehhez illeszkedő oktatási módszer a legkevésbé sem veti el a klasszikus diszciplína ismeretét, használatát. Ellenkezőleg, annak dinamikus kapacitását törekszik megmutatni, alkalmazni. A három fázisban megragadott és leírt oktatási folyamat lényege az, hogy a retorikai kommunikációra nem mint produktumra, hanem mint folyamatra tekint. Ez az integratív nézőpont lehetővé teszi, hogy a retorikát nagyobb kedvvel, közös, alkotó nyelvi - kommunikációs cselekvésként oktassuk a középiskolában.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 25 Jul 2016 10:46 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 16:05 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/37993 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |