Lívják, Emília (2017) The body: inside and outside. Különleges Bánásmód, 3 (1). pp. 51-57. ISSN 2498-5368
|
Text
KB2017_1_Livjak.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (611kB) | Preview |
Abstract
The reality of the child's life is through bodily experience. The early-motion reflex correction program builds on body experiences. It is very important for the body to move consciously, feelings, body experiences and feedback are important. According to Fodorné, it is not generally necessary to provide an ingenious environment, but to develop sound stimulation programs during motion development. Progress should be considered in a dynamic system approach. The system is part of the whole personality of the child, physical and mental abilities, personal and physical environments, etc. The absence, multitude, excess, and unpredictable imbalance of the stimulus can have consequences. The theories of phenomenological thinkers, neuroscience, INPP movement and psychology research are analyzed. A gyermek életében testtapasztalat útján épül föl a valóság. A korai jelekre épülő reflexkorrekciós mozgásfejlesztő program a testtapasztalatokra épít. Nagyon fontos a test tudatos mozgatása, fontosak az érzések, testtapasztalatok, a visszajelzések. Fodorné szerint nem általában kell ingergazdag környezetet biztosítani, hanem rendezett ingerprogramok kidolgozása szükséges a mozgásfejlődés során. A fejlődést dinamikus rendszerszemléletben kell vizsgálnunk. A rendszer része a gyermek teljes személyisége, fizikai, és mentális adottsága, személyes és tárgyi környezete, stb… Az ingerek hiánya, sokasága, túlzása, egyszóval kiszámíthatatlan egyensúlytalansága, következményekkel járhat. A fenomenológiai gondolkodók elméletei, az idegtudomány, az INPP mozgásprogram és a pszichológia kutatásainak összefüggéseit elemzi az írás.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Body interpretation, body experience, nervous system, INPP testértelmezés, testtapasztalat, idegrendszer, INPP |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Láda Tünde |
Date Deposited: | 09 Jul 2018 16:39 |
Last Modified: | 09 Jul 2018 16:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/81232 |
Actions (login required)
Edit Item |