REAL

Az augmentatív és alternatív kommunikáció megjelenése az értelmileg akadályozott gyermekeket ellátó óvodákban

Varga, Eszter (2018) Az augmentatív és alternatív kommunikáció megjelenése az értelmileg akadályozott gyermekeket ellátó óvodákban. Különleges Bánásmód, 4 (1). pp. 35-44. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
KB_2018_1_Varga.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (201kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány az augmentatív és alternatív kommunikáció megjelenésére fókuszál az értelmileg akadályozott gyermekeket ellátó óvodákban. Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) lehetővé teszi, hogy a hangzó beszéd sérülése vagy hiánya következtében az egyén képes legyen a kommunikációs szándékát valamilyen módon kifejezni (Kálmán, 2006). A vizsgálat során értelmileg akadályozott gyermekeket ellátó óvodákban dolgozó gyógypedagógusok véleményét és személyes tapasztalatainak a felmérésére került sor kérdőíves formában az AAK használatával kapcsolatban. A kérdőívet N=21 gyógypedagógus végzettségű nő töltötte ki, akik mind fővárosi óvodákban dolgoznak. Az eredmények azt mutatják, hogy az értelmileg akadályozott gyermekek többségének szüksége van AAK-ra. A megkérdezett gyógypedagógusok mindegyike alkalmazza az AAK-t a pedagógiai munkája során, és legtöbbjük fejlesztési helyzetekben teszik azt. Mivel egy fiatal tudományágról van szó, ezért még számos nehézség adódik a használatával kapcsolatban, további kutatásra érdemes területek merülhetnek fel a témával kapcsolatban.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: AAK, kommunikáció, értelmileg akadályozottak, óvoda, gyógypedagógus
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 13 Aug 2018 06:57
Last Modified: 13 Aug 2018 06:57
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/82538

Actions (login required)

Edit Item Edit Item