Marciniak, Róbert and Baksa, Máté (2023) Szövegalkotó mesterséges intelligencia a társadalomtudományi felsőoktatásban : Félelmek és lehetőségek. EDUCATIO, 32 (4). pp. 599-611. ISSN 1216-3384
|
Text
MarciniakesBaksa-2024-Szovegalkotomestersegesintelligenciaatarsadalo.pdf Download (223kB) | Preview |
Abstract
Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy az olyan generatív mesterséges intelligencia-eszközök (GMI-eszközök), mint a ChatGPT vagy a Google Bard, milyen hatást gyakorolnak a felsőoktatás szereplőire, elsősorban a bölcsészet- és társadalomtudományok területén. A témával foglalkozó legfrissebb szakirodalom áttekintésével kiegyensúlyozott képet alakítunk ki használatuk lehetséges előnyeiről és kockázatairól. A GMI-eszközök elterjedése az automatizálás új korszakának beköszöntét jelzi, amelyben a korábban tudásmunkások által végzett feladatok jó részét gépekre bízzuk. Ez az átalakulása felsőoktatásban a hatékonyság javulásához és a hozzáférés demokratizálódásához vezethet, de etikai kérdéseket is felvet, és veszélyezteti a tudományos közösségen belüli bizalmat. Álláspontunk szerint a felsőoktatás kulcsszereplőinek transzparens kommunikációt kell folytatniuk a GMI-k várhatóhatásairól, hogy minél gyorsabban kialakíthassák a helyes használatuk kultúráját. A tanulmány elkészítéséhez nem használtunk fel semmilyen GMI-alkalmazást.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 27 Mar 2024 14:53 |
Last Modified: | 27 Mar 2024 14:53 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/191133 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |