REAL

A narratív készség fejlesztési lehetőségei óvodáskorban = Possibilities of Developing Narrative Skills at Preschool Age

Murányi, Sarolta (2020) A narratív készség fejlesztési lehetőségei óvodáskorban = Possibilities of Developing Narrative Skills at Preschool Age. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 13 (3). pp. 60-68. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XIII_2020_3_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (228kB)

Abstract

A beszédfejlődés egyik kiemelten fontos területe a narratív készség fejlődése. Óvodáskorban a gyermekek e készsége jelentős fejlődik. Az egymással lazán összefüggő rövid mondatoktól a gyermekek többsége az óvodai évek végére eljut a komplex, összefüggéseket tartalmazó narratívák létrehozásáig. Hazai és nemzetközi vizsgálatok eredményei támasztják alá, hogy a nagycsoportosok szóbeli szövegalkotásában jelentős egyéni különbségek vannak. Ezek a különbségek kihatnak a gyermekek későbbi iskolai teljesítményére is. Nemzetközi kutatások támasztják alá, hogy az elbeszélés struktúráját már óvodáskorban érdemes tudatosítani, megtanítani. A jelen írás a narratív készség óvodáskori fejlődését mutatja be, ezen kívül tartalmaz egy olyan játékos feladatgyűjteményt, amelynek feladatai célzottan fejleszthetik és tudatosabbá tehetik a gyermekek történetmesélő készségét. The development of narrative skills is a key area in speech development. This skill develops immensely when children are at preschool age. The majority of the children get from loosely combined short sentences to the creation of complex and coherent narratives by the end of the kindergarten years. Findings of national and international research show that there are significant individual differences in the production of oral texts among pre-schoolers. Later these differences also influence children’s performance at school. International research shows that it is worth raising awareness of as well as teaching the structure of narratives. This study presents the development of narrative skills at preschool age. In addition, it contains a collection of exercises that may purposefully develop and make children more aware of their story-telling skills.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: narratív készség, óvodáskor, fejlesztő játékok; narrative skills, preschool age, developmental toys
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 02 May 2024 09:56
Last Modified: 02 May 2024 09:56
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193710

Actions (login required)

Edit Item Edit Item