REAL

Az egyéni tanulói megnyilatkozástípusok jellemzői az osztálytermi diskurzusban = The Characteristics of Individual Student Statement Types in Classroom Discourse

Asztalos, Anikó (2020) Az egyéni tanulói megnyilatkozástípusok jellemzői az osztálytermi diskurzusban = The Characteristics of Individual Student Statement Types in Classroom Discourse. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 13 (2). pp. 20-35. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XIII_2020_2_2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (369kB)

Abstract

Korábbi kutatások igazolták, hogy a diákok a tanórákon alig beszélnek, de arról kevesebb információ van, hogy mi jellemzi az egyéni beszédtevékenységüket. A kutatás célja a tanári és a tanulói beszéd megoszlásának a vizsgálata az osztálytermi diskurzusban órafelvételek alapján, valamint a tanulói beszédfordulókban megjelenő megnyilatkozások típusainak a meghatározása. A tanulmány 10 tanóra videós és kamerás tanórafelvételei alapján bemutatja és differenciálja a tanulói megnyilatkozások fajtáit a frontális óraszakaszokban. Továbbá 89 diák egyéni beszédtevékenységének vizsgálata által feltárja, hogy a tanulóknak milyen megnyilatkozásaik vannak, és ezek milyen terjedelműek, milyen arányban vesznek részt az osztálytermi diskurzusban. Célja továbbá annak a módszernek a szemléltetése és leírása is, amelynek segítségével az egyes tanulók tanórai megnyilatkozásai feltárhatók és elemezhetők. Ezáltal a kutatás módszere adaptálható további vizsgálatok elvégzésére is. Earlier research has shown that students hardly talk in classes. There is, however, less information on what characterizes their individual speech. The aim of this research is to investigate the ratio of teacher talking time (TTT) and student talking time (STT) in classroom discourse based on recordings, and to define the types of statements in students’ turns. This study discusses and differentiates types of student statements during frontal teaching, based on the video recordings of ten lessons. In addition, it shows what statements students make, how long those are and to what extent the students participate in classroom discourse, based on 89 individual students’ speech. Its main purpose is to describe and demonstrate the method that helps finding and analysing individual student statements. The method of this research thus can be adapted to further investigations.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: osztálytermi diskurzus, tanulói beszéd, tanári beszéd, tanulói megnyilatkozás; classroom discourse, student talk, teacher talk, student statement
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 02 May 2024 11:33
Last Modified: 02 May 2024 11:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193720

Actions (login required)

Edit Item Edit Item