REAL

A tanítástól a tanulásig paradigmaváltások a matematika oktatásában [New paradigms in mathematics education]

Kántor Sándorné Varga, Tünde (2023) A tanítástól a tanulásig paradigmaváltások a matematika oktatásában [New paradigms in mathematics education]. DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 11 (1). pp. 23-32. ISSN 2064-1060

[img]
Preview
Text
Kantor_A_TANITASTOL_A_TANULASIG.pdf - Published Version

Download (342kB) | Preview

Abstract

A 21. század az informatika, a technika területén forradalmi változást hozott. Az okos eszközök bekerültek a mindennapi életünkbe. Ez hatással van a felnövekvő új nemzedék oktatására, mind a tananyag, mind a kompetenciák, mind az alkalmazott tanítási módszerek vonatkozásában. Ezt tükrözi az is, hogy a nemzetközi szakmódszertani irodalom nem is a matematikatanítás/oktatás szavakat használja, hanem helyette a matematikai nevelést, illetve a matematikai gondolkodás fogalma mellett megjelent a számítógépes gondolkodás fogalma. A hangsúly megváltozott, a tanításról a tanulásra helyeződött át. Ez egyben jelzi a szemléletváltást is. Cél a matematikai tudás minél jobb átadása a számítógépek alkalmazásával. Életünkbe beleszólt a pandémia, ami azonnali paradigmaváltást eredményezett az online oktatással. Barabási Albert László 2020 márciusában megfogalmazott jóslatát idézzük: „Nem fog visszatérni az életünk abba a mederbe, amelyből most kitérítette a járvány. Így ma leginkább arra a jövőre próbálok gondolni, amikor már lesz teszt, oltás és orvosság. Amikor semmi sem akadályoz bennünket abban, hogy visszatérjünk a régi életünkhöz, és amikor ráébredünk arra, hogy az már nem térhet vissza.” Így újabb paradigmaváltásra kell felkészülnünk és erre fel kell készíteni a tanárokat. | The development of science and the social changes implicate new paradigms in education. We discuss in this study the most important paradigm shifts of the field of mathematics education in Hungary from the beginning of the 20th century. The 21st century has brought a revolutionary change in the field of informatics and technology. Smart devices have become part of our daily lives. These facts have an impact on education, in terms of curriculum, competencies and teaching methods. The international methodological literature created a new concept, the concept of computational thinking besides the concept of mathematical thinking. The focus of the teaching has changed, shifting from teaching to learning.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 08:12
Last Modified: 06 May 2024 08:12
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193883

Actions (login required)

Edit Item Edit Item