REAL

Egyetemi hallgatók élelmiszer-vásárlói magatartásának kvalitatív vizsgálata a COVID-19 idején

Piros, Edina and Fehér, András (2023) Egyetemi hallgatók élelmiszer-vásárlói magatartásának kvalitatív vizsgálata a COVID-19 idején. ÉLELMISZERVIZSGÁLATI KÖZLEMÉNYEK, 69 (3). pp. 4503-4512. ISSN 0422-9576

[img]
Preview
Text
eviko_2023_003_4503-4512.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (311kB) | Preview

Abstract

A koronavírus-járvány megváltoztatta a fogyasztók digitális viselkedését, ugyanis a kezdeti szigorú kormányzati intézkedések és korlátozások a biztonságos vásárlási alternatívák használatára sarkallták az embereket. Az e-kereskedelem lendületes növekedését idézte elő a COVID-19. Azonban az eddigi piacvezető termékkategóriák (ruhák, cipők, elektronikai cikkek) mellett az online élelmiszer-vásárlás szerepe is jelentősen megnövekedett. A kutatási témában való elmélyüléséhez a primer kutatás során kvalitatív eljárásként netnográfiai elemzést-, továbbá fókuszcsoportos interjút végeztünk társammal. A netnográfiás kutatás rávilágított arra, hogy a hazai fogyasztók körében a Tesco, Auchan és a kifli.hu a legnépszerűbb vállalatok az online élelmiszer-vásárlás terén. A vásárlók az online élelmiszer-vásárlás előnyéhez a magas kényelmi funkciót, az idő- és energiaspórolás lehetőségét, a felhasználóbarát weboldalakat sorolták. Negatívumként jelent meg a fogyasztók részéről, hogy az online vásárlás következtében nincs lehetőségük maguknak kiválasztani a szükséges élelmiszereket, mely kiemelten fontos lenne a friss élelmiszereknél. Továbbá bár széles a termékkínálata az online élelmiszerboltoknak, az mégsem egyezik meg a hagyományos üzletek kínálatával. A fókuszcsoportos interjún a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán tanuló hallgatók vettek részt. Az interjún kiderült, hogy az egyetemi hallgatók átlagosan napi több mint öt órát interneteznek, ez az időtartam pedig a COVID-19 hatására jelentősen növekedett. A legnépszerűbb online vásárolt termékkategóriák az egyetemisták körében a ruhák, cipők, elektronikai cikkek, műszaki cikkek, illetve könyvek voltak. Emellett többen elmondták, hogy rendszeresen vásárolnak élelmiszert online. Az online élelmiszer-vásárláshoz való hozzáállásuk alapján az interjúalanyok négy csoportba rendezhetők: elutasítók, kételkedők, nyitottak és elfogadók. JEL-kód: M31

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: internet, online vásárlás, e-kereskedelem, online élelmiszer-vásárlás, online élelmiszer-vásárlás előnyei, online élelmiszer-vásárlás hátrányai, FMCG termékek, koronavírus, COVID-19
Subjects: Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 29 May 2024 09:20
Last Modified: 29 May 2024 09:20
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/196051

Actions (login required)

Edit Item Edit Item