Jani-Demetriou, Bernadett (2020) Kategóriák és társas jelentések: roma diákok beszédmódjainak elemzése a heteroglosszia-elmélet alapján = Categories and Social Meanings: The Analysis of Roma Students’ Speech Modes based on the Theory of Heteroglossia. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 13 (4). pp. 5-21. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XIII_2020_4_1.pdf Restricted to Repository staff only Download (586kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány magukat kétnyelvű romaként meghatározó gyerekek beszédmódjait vizsgálja. Az elemzés alapját a heteroglosszia (Bahtyin 1986) elmélete adja, amely a beszélői perspektívát érvényesíti. Jelen elemzés arra fókuszál, hogy a gyerekek kétnyelvűsége milyen tanári nyelvi ideológiák mentén értékelődik, a társas közeg hogyan alakítja a (többnyelvű) megszólalásokat, illetve a beszélők nyelvi erőforrásai milyen társas jelentéseket indexálnak. A hangok elemzésével megismerhetővé válnak az egyének kulturálisan meghatározott, az interakciókban megjelenített identitásai. Az adatgyűjtés megfigyeléssel és tanári interjúk készítésével a tanár-diák interakciókban jelentkező feszültségekre (Hong et al. 2017) koncentrálódott. Az interakcióban megjelenő feszültségek indikálják a közösségben létező nyelvi ideológiákat, amelyek alakulása a gyerekek tanulására is hatással van; az, ahogy a tanárok látják őket, befolyásolja a pedagógiai eszközök kiválasztását a gyerekek tanulásának támogatására. This study investigates the speech modes of children who identify themselves as bilingual Roma. The analysis is based on the theory of heteroglossia (Bakhtin 1986) where the speaker’s perspective is emphasized. The focus in the present analysis is identifying the language ideologies of the teachers along which the children’s bilingualism is interpreted, how social environment shapes the (bilingual) utterances, and what social meanings are indicated by the speakers’ linguistic resources. Through the analysis of the voices, it is possible to recognize the individuals’ culturally determined identities that are also displayed in the interactions. The data collection (observation and teacher interviews) has focused on the tensions in teacher-student interactions (Hong et al. 2017). Tensions in the interactions indicate the language ideologies already existing in the community whose evolution also influences the children’s learning; the way their teachers see them has an impact on the selection of pedagogical devices for the support of children’s learning.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | heteroglosszia, iskolai interakciók, nyelvi ideológiák, roma tanulók, hang; heteroglossia, school interaction, language ideologies, Roma students, voice |
Subjects: | J Political Science / politológia > JC Political theory / politikaelmélet, államtudomány > JC312 Ethnic minorities / kisebbségkutatás, nemzetiségi kérdés L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 19 Jun 2024 15:31 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 15:31 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197860 |
Actions (login required)
Edit Item |