Máté-Póhr, Kitti and Gyenge, Nikolett and Komlósi Kálmánné, Orsolya and Karácsony, Ilona (2019) Pozitív családtervezéssel kapcsolatos ismeretek = Knowledge of positive family planning. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 60 (2). pp. 18-28. ISSN 1786-2434
|
Text
10844-Cikkszovege-47459-1-10-20230404.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (294kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: Jelen vizsgálat célja a 14-18 éves fiatalok ismereteinek, információforrásainak, jövőképének vizsgálata a családtervezés területén belül.Módszertan: A kvantitatív, keresztmetszeti kutatást egy veszprémi és egy tapolcai középiskolá-ban végeztük 2017-ben. Nem véletlenszerű, kényelmi mintavétel során nappali rendszerű kö-zépfokú oktatásban tanuló diákok (n=182) töltötték ki a saját szerkesztésű kérdőívet. Az adatok elemzéséhez a leíró statisztika mellett két változó összefüggéseinek megállapítására khí-négyzet próbát alkalmaztunk (p<0,05).Eredmények: A megkérdezettek nembeli megoszlása közel azonos, több, mint felük legalább két gyermeket tervez. Családtervezéssel kapcsolatos ismerethez több forrásból jutottak a fiatalok, a családtól a tanulók mintegy 80%-a,az iskolától és a barátoktól a diákok fele-fele; a barátoktól származó információk megbízhatóságának megítélése elenyésző (4,49%), a család és az iskola hitelességével szemben. A diákok 88,33%-a vett részt középiskolában szexeduká-ciós előadáson. A közvetített családtervezési ismeretek tartalmi részét sem a szakember szakterülete, sem a diákok neme nem befolyásolta (p>0,05). A témával kapcsolatos tudásszint szociodemográfiai faktoroktól független (p>0,05), de a lányok főként a formális csatornán közvetített információkat részesítik előnyben (p<0,05).Következtetések: A fiatalok családtervezési információi elsősorban a fogamzásgátlásra vonat-koztak, ezért a pozitív családtervezési ismertek bővítése szociodemográfiai faktoroktól függet-lenül szükséges a formális mellett az informális csatornák használatával is. | Objective: The purpose of our research is to examine the knowledge, information sources and vision of 14–18 years old young people concerning the field of family planning.Methods: Our quantitative, cross-sectional research was conducted in a secondary school in Veszprém and in Tapolca in 2017. Non-random, convenience sampling was carried out among pupils of full-time secondary education (n=182), who completed our own questionnaire. To analyse data, we used the chi-square test (p<0.05) in Microsoft Excel to determine the correlation between two variables.Results: The gender distribution of the respondents is nearly the same, with more than half of them planning to have at least two children. Family planning skills have been transmitted to young people from more than one source: 80% from their family, 50%-50% from the school and from friends also, although the reliabilityof the latter is negligible (4.49%) compared to the credibility of family and school. 88.33% of pupils attended sex education sessions during secondary school years. The content of transmitted family planning related knowledge was influenced neither by the specialty of the professional, nor by the gender of pupils (p>0.05). The level of knowledge on the subject is independent of socio-demographic factors (p>0.05), however girls prefer information transmitted through formal channels mostly (p<0.05).Conclusion: Young people's family planning information referred primarily to contraception, so the expansion of knowledge on positive family planning is necessary, regardless of socio-de-mographic factors, using not only formal channels, but informal ones also.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szexedukáció; szakemberek szerepe; pozitív családtervezés | sex education; role of specialists; positive family planning |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF03 Sex psychology / szexuálpszichológia H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 04 Jul 2024 13:38 |
Last Modified: | 04 Jul 2024 13:38 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199354 |
Actions (login required)
Edit Item |