REAL

Dialektusok és modernitás: új módszerekkel a nyelvjárásokról az iskolában = Dialects and Modernity: New Methods at School About Dialects

Parapatics, Andrea (2019) Dialektusok és modernitás: új módszerekkel a nyelvjárásokról az iskolában = Dialects and Modernity: New Methods at School About Dialects. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 12 (1). pp. 60-71. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_1_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (554kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány egy, a „digitális bennszülöttek” igényeihez igazodó tanítási ötletet ismertet a nyelvjárástan témakör iskolai, tanórán kívüli feldolgozásához. Elsőként bemutatja a témakör tanításával kapcsolatos nehézségeket és feladatokat. Ezt követően a tanulói portfólió készítési szakaszaira építve a dialektusokkal foglalkozó portfólió céljait, a tervezésével, előkészítésével, a visszajelzésekkel és az értékeléssel kapcsolatos megfontolásokat veszi számba. A tanulóknak kiosztható letölthető vázlat tartalmazza a feladatokat és az értékelés szempontjait illető javaslatokat. A tanulmány a tanulói portfólió digitális környezetben való alkalmazási lehetőségeinek a bemutatásával, az e-portfóliók létrehozásához fejlesztett applikációk és weblapok számbavételével zárul, amelyek természetesen bármilyen más iskolai tananyag feldolgozásához is hatékonyan használhatók. This study introduces a teaching idea in line with the needs of digital natives for the extra-curricular processing of dialectology. First it introduces the challenges and tasks related to the teaching of dialectology. Then based on the phases of building a student portfolio, it takes into account the aims, planning, preparation, feedback, and evaluation of a portfolio about dialectology. The downloadable handout for students contains the tasks and the proposal for the evaluation criteria. The study finishes with introducing the possibilities of applying a student portfolio in a digital environment, with considering applications and websites for creating an e-portfolio, which might also be used efficiently when processing other parts of the curriculum.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: nyelvjárás, attitűd, szociolingvisztikai szemlélet, tanulói portfólió, e-portfólió; dialect, attitude, sociolinguistic perspective, student portfolio, e-portfolio
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Jul 2024 14:07
Last Modified: 10 Jul 2024 14:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199706

Actions (login required)

Edit Item Edit Item