Csirkés, Zsolt and Budai, Orsolya (2022) A komplex prevenciós óvodai program hatása az óvodások egyensúlyfejlesztésére = Effect of the complex preventive program on the balance development of preschool children. TESTNEVELÉS SPORT TUDOMÁNY / PHYSICAL EDUCATION, SPORT, SCIENCE, 7 (3-4). pp. 22-39. ISSN 2498-7646
|
Text
015-22-39.pdf - Published Version Download (877kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja annak vizsgálata, hogy egy két hónapos prevenciós mozgásfejlesztő program milyen hatással van az egészséges 6 éves óvodások statikus és dinamikus egyensúlyozó képességére. A vizsgálatban 44 óvodás kisgyermek vett részt, két csoportba osztva. A vizsgálati csoportba (n=21; átlagéletkor 6,06 ± 0,65) azok az óvodások kerültek, akik két hónapon keresztül heti 2x45 percben egy prevenciós óvodai mozgásprogram alapján fejlesztésben részesültek. A kontrollcsoport (n=23; átlagéletkor 6,05 ± 0,64) a fejlesztő tornára nem járó, csak a hagyományos óvodai testnevelési foglalkozáson részt vevő óvodásokból állt. A mozgásos intervenció előtt és után az óvodások statikus egyensúlyát az egy lábon, nyitott szemmel történő egyensúlyozás vizsgálatával (Standing Balance Test), míg a dinamikus egyensúlyozó képességét lefordított tornapadon történő egyensúlyozó járással mértük. Az eredményekből kiderült, hogy a két hónapos preventív óvodai program után a vizsgálati csoport mindkét egyensúlytesztnél jelentős javulást ért el. Összefoglalva, a Komplex prevenciós óvodai program hatékony lehet az óvodások statikus és dinamikus egyensúlyozó képességének fejlesztésére. | Aim of this study was to investigate effects of a two-month preventive motor intervention program on static and dynamic balance of healthy 6-year-old preschool children. The study involved 44 preschool children, divided into two groups. The experimental group (n=21; mean age 6,06 ± 0,65) attended a 45-min preventive preschool motor program two times a week for two months whilst children of the control group (n=23; mean age 6,05 ± 0,64) did not have any special training. All participants were tested before and after the 2-month program by performing static and dynamic balance tests. The Standing Balance Test (completed by participants with their eyes open) assessed their static balance, whilst the walking task on an inverted bench was used to evaluate their dynamic balance. The results indicated that after a 2-month preventive preschool program, the experimental group’s static and dynamic balance significantly improved. In conclusion, the complex preventive preschool program can be an effective intervention for improving static and dynamic balance of preschool children.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | óvodások, egyensúly, mozgásfejlesztés, mozgásprogram, preschoolers, balance, motor development, motor intervention program |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Aug 2024 12:22 |
Last Modified: | 13 Aug 2024 13:15 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/202368 |
Actions (login required)
Edit Item |