REAL

Valós idejű forgalmi konfliktus feloldása matematikai optimalizációval = Solve an rtRTMP (real-time traffic management problem) with matematical optimization

Aradi, Szilárd and Lövétei, István (2022) Valós idejű forgalmi konfliktus feloldása matematikai optimalizációval = Solve an rtRTMP (real-time traffic management problem) with matematical optimization. VASÚTI VEZETÉKVILÁG, 6 (2). pp. 22-28. ISSN 2559-8961

[img]
Preview
Text
vezetékekvilága_AradiLövétei_20220527_final.pdf - Accepted Version

Download (685kB) | Preview

Abstract

A korszerű forgalomirányítási központok nagymértékben képesek a vasúti közlekedés hatékonyságát és kapacitását növelni. A konfliktusok felismerésére ugyan léteznek már automatizált megoldások (pl. út-idő diagram alapján), de a konfliktushelyzetben adott válasz ma jellemzően emberi döntésen alapul. Döntéstámogató rendszerek segítségével nem csak a másodlagos késés minimalizálása lehetséges, hanem egyéb – pl. energiahatékonysági – szempontok is felmerülhetnek. Az MILP (Mixed Integer Linear Programming) alapú algoritmusokkal lehetőség nyílik a döntéshozatal támogatására, amely során a biztosítóberendezési kizárások (pl. menettervi kizárások, megcsúszások) is figyelembe vehetők. A cikkben egy háromállomásos hálózat kerül bemutatásra, ahol látható a megoldáskeresés gyorsasága. Erre a megoldásra később energiahatékony dinamikus sebességprofil tervezhető. | Modern OCCs (Operational Control Centers) may help increase the capacity and efficiency of rail transport. Already exists automated conflict recognition systems (like those based on time-distance), but finding the solution is generally based on human decisions. With the aim of decision support systems, it is possible to minimize the secondary delay, and also other aspects - like energy efficiency - can be taken into account. MILP (Mixed Integer Linear Programming) based algorithms may support the decision-making process, during which it is possible to take into account interlocking exclusions (like locking table or overlaps) too. This article presents a three-station network and shows how fast is the speed of finding the solution. Based on this solution, it is possible to design an energy-efficient speed profile for each train.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés
Depositing User: Dr. Szilárd Aradi
Date Deposited: 25 Sep 2024 07:02
Last Modified: 25 Sep 2024 07:02
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/205734

Actions (login required)

Edit Item Edit Item