Gerák, Zsófia (2024) A hallott szöveg értését fejlesztő mozgásos gyakorlatok az anyanyelvi órán = Physical exercises developing listening comprehension in first language classes. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (3). pp. 55-63. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_3_5.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (320kB) | Request a copy |
Abstract
A jelen tanulmány témája olyan középiskolások számára készített mozgásos gyakorlatok, amelyek a hallott szövegek értését fejlesztik. Az elméleti bevezető bemutatja az auditív ingerként feldolgozott szövegek értésének a folyamatát és a mozgásos feladatok csoportosítását. A gyakorlatok a beszédmegértés hierarchikus felépítésű modelljének a szintjeibe sorolhatók: beszédészlelést, beszédmegértést és értelmezést fejlesztő feladatok szerepelnek a tanulmányban. A szinteken belül különböző típusú mozgásos gyakorlatok olvashatók: családkereső, mozdulatkódos és élőképtípusú mozgásos feladatok. A feladatok könnyen beilleszthetők az anyanyelvi órákba, ugyanis anyanyelvi témaköröket dolgoznak fel. A bemutatott gyakorlatok a tanóra bármelyik szakaszában alkalmazhatók; így a ráhangoló, a jelentésteremtő és a reflexiós szakaszban is. A gyűjteményben szereplő feladatok könnyen módosíthatók, így különböző anyanyelvi témakörök feldolgozásakor is használhatók. | This study presents physical exercises designed for secondary school students that develop their listening comprehension. The theoretical introduction outlines the process of understanding texts processed as auditory stimuli and also classifies the exercises with movements. The exercises are categorized into levels of the hierarchical model of speech comprehension: the study includes tasks aimed at developing speech perception, speech comprehension, and interpretation. Within these levels, different types of physical exercises are described: family-searching, gesturecoding, and tableau-style movement tasks. These tasks can be easily integrated into first language classes, as they cover first language topics. The presented exercises can be used at any stage of the lesson. They are applicable in the tuning-in, meaning-creating, and reflection stages, too. The tasks in the collection are easily adaptable, making them usable when processing various first language topics.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | anyanyelv-pedagógia, hallott szöveg értése, mozgásos gyakorlat, mozdulatkód, élőkép, first language pedagogy, listening comprehension, physical exercise, gesture code, tableau |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Oct 2024 14:48 |
Last Modified: | 07 Oct 2024 14:48 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/206987 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |