REAL

Egyetemi hallgatók történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézeteinek árnyalása – egy fejlesztő kísérlet eredményei

Dancs, Katinka and Majkić, Maja (2024) Egyetemi hallgatók történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézeteinek árnyalása – egy fejlesztő kísérlet eredményei. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 15(59) (1-2). No.-15-01-07. ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
15_01_07_Dancs-Majkic.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (426kB) | Preview

Abstract

A történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézetek a történelmi gondolkodás alapját képezik. A nézetek lehetnek naivak, szubjektívek vagy árnyaltak attól függően,hogy a történelmet a múlt másolatának, a történészek egyéni véleményének vagy a történészek által alkotott magyarázatnak tekinti. Kutatásunk célja egyetemi hallgatók történelemmel episztemológiai nézeteinek fejlesztése volt, azok közelítése az árnyalt felfogáshoz. Ennek érdekében egy olyan kurzust dolgoztunk, amely a nézetek megvitatásán és kutatás-alapú tanulási tevékenység révén kíván hozzájárulni a nézetek formálódásához. A résztvevők nézeteinek fejlődését kérdőív és írott önreflexiók segítségével vizsgáltuk a kurzus kezdetén és végén. Az eredmények szerint a kurzus hatékonyan járult hozzá az árnyalt, a történelmet aktív, konstruktív kutatómunkaként értelmező nézetek fejlődéséhez csoportszinten. Ugyanakkor az egyéni szintű eredmények rámutattak arra is, hogy nem mindenkire hatott ugyanolyan módon a kurzus.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: történelmi gondolkodás, episztemológiai nézetek, fejlesztő program
Subjects: D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 30 Oct 2024 12:09
Last Modified: 30 Oct 2024 12:09
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208251

Actions (login required)

Edit Item Edit Item