Dancs, Katinka and Majkić, Maja (2024) Egyetemi hallgatók történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézeteinek árnyalása – egy fejlesztő kísérlet eredményei. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 15(59) (1-2). No.-15-01-07. ISSN 2061-6260
|
Text
15_01_07_Dancs-Majkic.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (426kB) | Preview |
Abstract
A történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézetek a történelmi gondolkodás alapját képezik. A nézetek lehetnek naivak, szubjektívek vagy árnyaltak attól függően,hogy a történelmet a múlt másolatának, a történészek egyéni véleményének vagy a történészek által alkotott magyarázatnak tekinti. Kutatásunk célja egyetemi hallgatók történelemmel episztemológiai nézeteinek fejlesztése volt, azok közelítése az árnyalt felfogáshoz. Ennek érdekében egy olyan kurzust dolgoztunk, amely a nézetek megvitatásán és kutatás-alapú tanulási tevékenység révén kíván hozzájárulni a nézetek formálódásához. A résztvevők nézeteinek fejlődését kérdőív és írott önreflexiók segítségével vizsgáltuk a kurzus kezdetén és végén. Az eredmények szerint a kurzus hatékonyan járult hozzá az árnyalt, a történelmet aktív, konstruktív kutatómunkaként értelmező nézetek fejlődéséhez csoportszinten. Ugyanakkor az egyéni szintű eredmények rámutattak arra is, hogy nem mindenkire hatott ugyanolyan módon a kurzus.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | történelmi gondolkodás, episztemológiai nézetek, fejlesztő program |
Subjects: | D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 30 Oct 2024 12:09 |
Last Modified: | 30 Oct 2024 12:09 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/208251 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |