Szigeti, Mónika Veronika and Di Blasio, Barbara (2024) A pedagógusok pszichés erőforrásai a pszichológiai és társadalmi biztonság struktúrájában : Copingmechanizmusok a kiégés prevenciójában. SCIENTIA ET SECURITAS, 5 (2). pp. 267-282. ISSN 2732-2688
|
Text
112-article-p267.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) | Preview |
Abstract
Tanulmányunk bemutatja a pedagógusok pandémia utáni mentálhigiénés állapotát, kiégésük mértékét, illetve a nehéz ségekkel való megküzdésben mozgósítható pszichés erőforrásaikat. Kutatásunkat a KDP keretében végeztük. Vizsgálati módszerünk: Maslach-féle Kiégés Kérdőív (MBI-ES), Folkman és Lazarus-féle Megküzdési Módok, Beck-féle rövidített Depresszió Kérdőív, MOS SSS-H és a Pszichológiai Immunrendszer Felmérés (PIF) használata. A vizsgálatban 301 pedagógus munkakörben foglalkoztatott személy vett részt 2021–2022-ben. Vizsgáltuk, hogy milyen tényezők hatnak leginkább a kiégésre, illetve hogy az egyének mi alapján sorolódnak az egyes kiégési kategóriákba. Eredményeink szerint a pedagógusokat közepes mértékben sújtja a kiégés-tünetegyüttes. Pszichés állapotuk alapján prevenciós tréningprogramokon történő részvételük indokolt. Az erőforrások tekintetében főként a depreszszió, valamint az érzelemfókuszú megküzdési stratégiák alkalmazásának csökkentése, továbbá a problémafókuszú copingmechanizmusok, például a Lazarus-féle céltudatos cselekvés és a PIF megközelítő–monitorozó, továbbá önszabályozó alrendszerének támogatása nyújthat segítséget.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | prevenció; pedagógusok kiégése; pszichés erőforrások; copingtechnikák; |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Nov 2024 12:32 |
Last Modified: | 26 Nov 2024 12:32 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/210355 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |