REAL

A pedagógusok pszichés erőforrásai a pszichológiai és társadalmi biztonság struktúrájában : Copingmechanizmusok a kiégés prevenciójában

Szigeti, Mónika Veronika and Di Blasio, Barbara (2024) A pedagógusok pszichés erőforrásai a pszichológiai és társadalmi biztonság struktúrájában : Copingmechanizmusok a kiégés prevenciójában. SCIENTIA ET SECURITAS, 5 (2). pp. 267-282. ISSN 2732-2688

[img]
Preview
Text
112-article-p267.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk bemutatja a pedagógusok pandémia utáni mentálhigiénés állapotát, kiégésük mértékét, illetve a nehéz ségekkel való megküzdésben mozgósítható pszichés erőforrásaikat. Kutatásunkat a KDP keretében végeztük. Vizsgálati módszerünk: Maslach-féle Kiégés Kérdőív (MBI-ES), Folkman és Lazarus-féle Megküzdési Módok, Beck-féle rövidített Depresszió Kérdőív, MOS SSS-H és a Pszichológiai Immunrendszer Felmérés (PIF) használata. A vizsgálatban 301 pedagógus munkakörben foglalkoztatott személy vett részt 2021–2022-ben. Vizsgáltuk, hogy milyen tényezők hatnak leginkább a kiégésre, illetve hogy az egyének mi alapján sorolódnak az egyes kiégési kategóriákba. Eredményeink szerint a pedagógusokat közepes mértékben sújtja a kiégés-tünetegyüttes. Pszichés állapotuk alapján prevenciós tréningprogramokon történő részvételük indokolt. Az erőforrások tekintetében főként a depreszszió, valamint az érzelemfókuszú megküzdési stratégiák alkalmazásának csökkentése, továbbá a problémafókuszú copingmechanizmusok, például a Lazarus-féle céltudatos cselekvés és a PIF megközelítő–monitorozó, továbbá önszabályozó alrendszerének támogatása nyújthat segítséget.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: prevenció; pedagógusok kiégése; pszichés erőforrások; copingtechnikák;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Nov 2024 12:32
Last Modified: 26 Nov 2024 12:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/210355

Actions (login required)

Edit Item Edit Item