REAL

A magyar fiatalok részvételi mintázatai a 21. Század új kihívásainak tükrében | Participation patterns of hungarian youth in the light of the new challenges of the 21st century

Oross, Dániel and Szabó, Andrea and Papházi, Viktor (2024) A magyar fiatalok részvételi mintázatai a 21. Század új kihívásainak tükrében | Participation patterns of hungarian youth in the light of the new challenges of the 21st century. MAGYAR TUDOMÁNY, 185 (7). pp. 885-897. ISSN 0025-0325

[img]
Preview
Text
105420-78036.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Az alábbi tanulmány célja, hogy különböző dimenziók mentén megvizsgálja a magyar fiatalok aktív és passzív rétegeit abból a szempontból, hogy a digitalizációból eredő technikai fejlődés mennyiben növelte politikai részvételüket. Tanulmányunkban figyelembe vesszük a nappali tagozaton felsőoktatási képzésben részt vevő hallgatókat vizsgáló Aktív Fiatalok Magyarországon kutatássorozat részvételt vizsgáló tanulmányait (Szabó−Oross, 2012; Oross−Szabó, 2017). Ezek a vizsgálatok több részvételi modell segítségével jelezték, hogy a hallgatói aktivitás kulcsa az ún. közvetlen részvétel: ha valaki involválódik valamilyen közvetlen participációs formában, minden más részvételi dimenzióban (hagyományos és online) is sokkal könnyebben és nagyobb intenzitással fog részt venni. A virtuális tér ráadásul nem hozta el a részvétel demokratizálódását sem. Az alábbi tanulmány a Magyar Ifjúság Kutatás 2016 és 2020 eredményeit veti össze. Az eredmények alapján a magyar ifjúság többsége számára a választási részvétel a politikai participáció leginkább elfogadott típusa, az online részvétel ehhez képest kevésbé gyakori, és még csökkent is 2016-ról 2020-ra. A fiatalság legaktívabb rétegét az iskolázottabb és politikailag felülszocializált 15−29 évesek adják. | The aim of the following study is to examine the active and passive layers of Hungarian youth along several dimensions, in terms of the extent to which technological developments resulting from digitalization have increased their political participation. In our study, we take into account the participation studies of the Aktív Fiatalok Magyarországon (Active Youth in Hungary) research series, which examined full-time students in higher education (Szabó–Oross, 2012; Oross–Szabó, 2017). Using different models of participation, these studies showed that the key to student activity is direct participation: if someone is involved in some direct form of participation, they will participate more easily and intensively in all other dimensions of participation (traditional and online). Moreover, virtual space has not democratized participation. The following study compares the results of the Magyar Ifjúság Kutatás (Hungarian Youth Survey) in 2016 and 2020. The results show that for the majority of Hungarian youth, electoral participation is the most accepted form of political participation, while online participation is less common and even decreased from 2016 to 2020. The most active segment of youth is the more educated and politically over-socialized 15–29 year olds.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: fiatalok, választások, tüntetés, részvétel, demokrácia | youth, elections, protest, participation, democracy
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM4 Social processes / társadalmi folyamatok
J Political Science / politológia > JC Political theory / politikaelmélet, államtudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 02 Jan 2025 13:07
Last Modified: 02 Jan 2025 13:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/212522

Actions (login required)

Edit Item Edit Item