REAL

Edukációs környezet, virtuális tanulókörnyezetek és játékterek a gamifikált pedagógiában = Educational Environment, Virtual Learning Spaces and Game Spaces in Gamified Teaching and Learning

Boksay Pap, Emese (2024) Edukációs környezet, virtuális tanulókörnyezetek és játékterek a gamifikált pedagógiában = Educational Environment, Virtual Learning Spaces and Game Spaces in Gamified Teaching and Learning. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 18-33. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
18-33_Boksay-PapEmese_MT_2024_2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (8MB) | Preview

Abstract

A felhasználói preferenciák fontos tényezők a tanulókörnyezetek tervezésében. A játékelemeket tartalmazó virtuális tanulókörnyezetekben végzett kutatások jelenleg a tanulói motiváció, teljesítmény és ösztönzők kapcsolatára koncentrálnak. Még ritka az olyan kutatás, amely a felhasználók cselekvési kedvét és munkamorálját a virtuális tanulókörnyezet megjelenítésével kapcsolatban vizsgálja, annak ellenére, hogy az emberi tevékenység térbefolyásoltsága köztudott. A népszerű videójátékok tereit – Super Mario Bros., Professor Layton, vagy The Legend of Zelda – a gyártók a felhasználók véleménye alapján fejlesztik. Tanulmányomban egy feltáró jellegű kutatásról számolok be, melynek során egy gamifikált tanulásszervezési keret játékterének felépítési tulajdonságait közösségi tervezés keretében elemeztük, majd kialakítása úgy történt, hogy a játéktér a felhasználók munkamorálját a tanulási folyamatban hatékonyan támogassa. A közösségi tervezésben létrejött egy virtuális oktatási környezetek minősítésére alkalmazható kezdetleges szemantikusdifferrenciál-skála. A kutatásban 37 elsőéves és harmadéves egyetemi hallgató vett részt. Az adatgyűjtés és adatelemzés kvalitatív módszerek alkalmazásával történt. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a tanulási terekben létrejövő virtuális játékterek vizuális kialakítása és feladatfelépítése hatással van a bennük tevékenykedők cselekvési kedvére és feladatpreferenciájára. | Future design and setup of virtual learning spaces will be substantially backed up by understanding the users’ preferences and attitudes. At present, educational researchers in the field of gamified instructional design focus predominantly on the relationship between the reward system, student motivation and performance. Seldom does such research pay attention to student motivation and commitment shaped by the aesthetics and arrangement of the learning spaces created in the virtual gamified educational environment, even though the intimate connection between human activity and space is common knowledge and the producers of highly popular video games such as Super Mario Bros., Professor Layton, and The Legend of Zelda make sure that their designers devise and develop games spaces in accordance with the players’ feedback on aesthetics. In the present article, I address the links between physical educational environments and the game-based learning spaces created in these environments by detailing the outcomes of a small-scale longitudinal participatory/ exploratory study undertaken with the aim of calibrating the visual environment of game spaces to befit the needs of users and to support their work endeavours and work ethic. The by-product of the undertaking is an incipient semantic differential scale devised as a potential tool for assessing the aesthetics and appeal of virtual games spaces. The study benefitted from the contributions of 37 first- and second-year university students in the form of focusgroup interviews and diary entries. The outcomes indicate that the visual aesthetics of the game space included in the virtual educational environment can shape the participants’ task preferences. Willingness to act and a commitment to engage with the learning material is linked more to the perceived nature of the reward system.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: edukációs környezet, játékosítás, virtuális játéktér, munkakedv, gamification, learning space, game space, professional commitment
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Mar 2025 13:32
Last Modified: 06 Mar 2025 13:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216395

Actions (login required)

Edit Item Edit Item