REAL

The Importance of the Mentor–Mentee Relationship in Trainee Teachers’ Professional Development = A mentor–mentorált kapcsolat fontossága a tanárjelöltek szakmai fejlődésében

Prescott, Francis (2024) The Importance of the Mentor–Mentee Relationship in Trainee Teachers’ Professional Development = A mentor–mentorált kapcsolat fontossága a tanárjelöltek szakmai fejlődésében. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 53-61. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
53-61_FrancisJ.Prescott-Pickup_MT_2024_2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (6MB) | Preview

Abstract

The role of the mentor in the development of a trainee teacher during their teaching practice is a crucial one. As Malderez (2024) points out, the mentor’s role has several aspects, including scaffolding the mentee’s thinking to help them develop effective decision-making, providing a model of professionalism in the classroom, enabling the mentee to understand the relevance of the ideas of others, providing practical advice, and also, introducing the mentee into the profession, in particular in the school in which they are teaching. Moreover, Malderez (2024) underlines the role of the mentor in providing emotional support and supporting the mentee as a person. The present study will look at how the relationship with their mentors affected the experience of 15 teacher trainees of English as a foreign language during their long and short teaching practices. The study relies on in-depth qualitative interviews done online shortly after the trainees had graduated. The interviews lasted around one hour and were transcribed and analysed for theme (Saldana, 2021). The results show not only that the experience of the trainee teachers with their mentors was mixed but also what the trainees themselves were looking for in a mentor. It is hoped that this study can further the understanding of this crucial relationship and perhaps assist both mentors and mentees in the future. | A mentor szerepe a gyakornok tanárok fejlődésében a tanítási gyakorlat során kulcsfontosságú. Ahogy Malderez (2024) rámutat, a mentor szerepe több szempontból is fontos, beleértve a mentorált gondolkodásának támogatását a hatékony döntéshozatal fejlesztése érdekében, a példamutatást a professzionalizmusra, lehetővé tenni a mentorált számára, hogy megértse mások gondolatainak relevanciáját, valamint a mentorált bevezetését a szakmába, különösen abba az iskolába, ahol tanít. Malderez (2024) továbbá kiemeli a mentor szerepét az érzelmi támogatásban és a mentorált mint személy támogatásában. Jelen tanulmányban azt vizsgálom, hogy a mentorokkal való kapcsolat hogyan befolyásolta 15 angolnyelv-tanárjelölt tapasztalatait a hosszú és rövid tanítási gyakorlataik során. A tanulmány hosszú kvalitatív interjúkra támaszkodik, amelyek online készültek, röviddel a hallgatók diplomájának megszerzése után. A beszélgetések körülbelül egy órán át tartottak, majd témák szerint írtam le és elemeztem az interjúkat (Saldana, 2021). Az eredmények nemcsak azt mutatják, hogy a gyakorló tanárok tapasztalatai a mentorokkal vegyesek voltak, hanem azt is, hogy maguk a gyakornok tanárok milyen tulajdonságokat értékelnek leginkább egy mentorban. Remélhetőleg ez a kutatás elősegíti ennek a kulcsfontosságú kapcsolatnak a megértését, és talán segítséget nyújthat mind a mentoroknak, mind a mentoráltaknak a jövőben.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: mentor, mentee, trainee teachers, teaching practice, qualitative interviews, mentor, mentorált, gyakornok tanár, tanítási gyakorlat, kvalitatív interjúk
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Mar 2025 13:35
Last Modified: 06 Mar 2025 13:35
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216397

Actions (login required)

Edit Item Edit Item