Matuska, Ágnes (2024) Milyen bölcsészettudományé a jövő? APERTÚRA, 20 (1). pp. 7-21. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertura2024osz_MatuskaAgnes_Milyenbolcseszettudomanyeajovo_.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány Gayle Greene, amerikai Shakespeare-kutató Immeasurable Outcomes: Teaching Shakespeare in the Age of the Algorithm (2023) című könyvét alapul véve vizsgálja a bölcsészettudomány helyzetét az algoritmusok, a numerikus mutatók és a menedzsment-szemlélet által uralt oktatási és társadalmi környezetben. Greene monográfiája a mérhetőség logikáját kritizálja, bemutatva, hogy a Shakespeare-tanítás – és általában a bölcsészettudomány – hogyan járulhat hozzá az önmegismerés, az empátia, a komplex gondolkodás és a bizonytalanság kezelésére való képesség fejlesztéséhez. A tanulmány szerzője a bemutatott kötet és más, kurrens angolszász példákra támaszkodva rámutat arra, hogy a bölcsészettudomány értékét a társadalmi és gazdasági elvárások kontextusában kell újragondolni, kiemelve a bölcsészettudomány sajátos erényeit, amelyek a leegyszerűsítő, eszköz- és célracionális logikával szemben emberközpontú alternatívát kínálnak a kutatás és oktatás kreatív, reflexív, rendszerszemléletű jellegének megőrzésével.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PR English literature / angol irodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 12:10 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 12:10 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216512 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |