REAL

Milyen bölcsészettudományé a jövő?

Matuska, Ágnes (2024) Milyen bölcsészettudományé a jövő? APERTÚRA, 20 (1). pp. 7-21. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2024osz_MatuskaAgnes_Milyenbolcseszettudomanyeajovo_.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány Gayle Greene, amerikai Shakespeare-kutató Immeasurable Outcomes: Teaching Shakespeare in the Age of the Algorithm (2023) című könyvét alapul véve vizsgálja a bölcsészettudomány helyzetét az algoritmusok, a numerikus mutatók és a menedzsment-szemlélet által uralt oktatási és társadalmi környezetben. Greene monográfiája a mérhetőség logikáját kritizálja, bemutatva, hogy a Shakespeare-tanítás – és általában a bölcsészettudomány – hogyan járulhat hozzá az önmegismerés, az empátia, a komplex gondolkodás és a bizonytalanság kezelésére való képesség fejlesztéséhez. A tanulmány szerzője a bemutatott kötet és más, kurrens angolszász példákra támaszkodva rámutat arra, hogy a bölcsészettudomány értékét a társadalmi és gazdasági elvárások kontextusában kell újragondolni, kiemelve a bölcsészettudomány sajátos erényeit, amelyek a leegyszerűsítő, eszköz- és célracionális logikával szemben emberközpontú alternatívát kínálnak a kutatás és oktatás kreatív, reflexív, rendszerszemléletű jellegének megőrzésével.

Item Type: Article
Subjects: A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PR English literature / angol irodalom
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Mar 2025 12:10
Last Modified: 07 Mar 2025 12:10
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216512

Actions (login required)

Edit Item Edit Item