Borbás, Mónika Lívia (2025) A multikulturális pedagógia néhány aspektusa az óvodai nevelésben : a kétnyelvű nevelés gyakorlati implementációjának sikertényezői pápai modell alapján. In: Kortárs Kihívások a Köznevelésben és a Felsőoktatásban Nemzetközi Konferencia. Miskolci Egyetem, Miskolc-Egyetemváros, pp. 219-229.
|
Text
TANULMANYKOTET_kkkf.2025_final-219-229.pdf - Published Version Download (324kB) | Preview |
Abstract
Az európai multikulturális oktatás eszméje annak eredményeképpen bontakozott ki, hogy a különböző indítékú migrációk miatt Európa gazdag országai többetnikumú vagy multietnikus területekké váltak. A multikulturális pedagógia valójában az erre a helyzetre való pedagógiai reagálás (Forrai, 2003), amelynek fő jellemzője a különféle kultúrák értékeinek, szokásainak és hagyományainak tiszteletben tartása. Kozma Tamás (1995) a multikulturális pedagógia legfőbb céljaként definiálja a több kultúrára épülő személyiségfejlesztést, illetve a kisebbségi kultúra fenntartását, amely a vallás, a nyelv, a normák, a tradíciók, a társas kapcsolatok és a társadalmi értékek ápolását egyaránt magába foglalja (Torgyik & Karlovitz, 2006). A különböző csoportok érdekei mentén szerveződő társadalmi, kulturális és nyelvi sokféleség minden társadalomban megtalálható. A nyelv és az oktatás, továbbá a kétnyelvűség és az oktatás viszonyát vizsgálva a kétnyelvű oktatás arra utal, hogy a nevelési-oktatási folyamat adott szakaszaiban részt vevő gyermek tanulmányait két vagy több nyelven folytatja. A kutatók többsége között egyetértés van a tekintetben, hogy a kétnyelvű nevelés-oktatás olyan folyamatnak tekinthető, amelynek során célként fogalmazódik meg a kétnyelvűség kialakítása, azaz a gyermekek tanulmányaik befejeztével mindkét nyelven azonos vagy megközelítőleg azonos tudást, kompetenciákat és ismeretszerzési képességeket birtokoljanak. Az ezt elősegítő „kétnyelvű” oktatási programok egyik legismertebb változata – Skutnabb-Kangas (1997) tipológiája nyomán – a nyelvmegőrző, anyanyelv-támogató program, melynek keretében kétnyelvű pedagógusok tanítják a gyerekeket az anyanyelven, míg a hivatalos, többségi nyelvet második- vagy idegen nyelvként oktatják. Ez a programtípus amellett, hogy támogatja a kulturális értékek megőrzését és a nyelvi megújulást, munkaerőpiaci és szakmai esélyegyenlőséget is teremt a migráns kisebbségek számára (Bartha, 2000). A multikulturális nevelés és oktatás jegyében a tanulmány azon tényezők bemutatására fókuszál, melyek nagyban előmozdítják a kétnyelvű óvodai nevelés keretein belül megvalósuló nyelvelsajátítási folyamat eredményességét.A kutatás módszere a dokumentumelemzés volt, amelynek eredményeképp tárgyilagos képet alkothatunk a Pápai Városi Óvodák multikulturális nevelésének gyakorlatáról a Magyar–angol két nevelési nyelvű pedagógiai program tükrében. A kutatás során a kétnyelvű óvodai nevelőmunka sikeres implementációját elősegítő tényezők feltárásához és értelmezéséhez Kissné Zsámboki Réka (2015) kötete kitűnő alappal szolgált.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | multikulturális pedagógia, kétnyelvűség, kétnyelvű nevelés-oktatás, kétnyelvű oktatási programok |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Apr 2025 05:20 |
Last Modified: | 11 Apr 2025 05:20 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217667 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |