Pólya, Tamás (2021) A videójáték mint ideológiai olvasat : A Stuart Hall-i dekódoláselmélet és az aktív videójátékos közönség. APERTÚRA, 16 (3). ISSN 1787-7245
|
Text
Apertura2021tavasz_PolyaTamas_AvideojatekmintideologiaiolvasatAStuartHall-idekodolaselmeletesazaktivvideojatekoskozonseg.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a Stuart Hall-féle dekódoláselmélet olvasati módjait terjeszti ki a videójátékokra. Mivel azonban a videójáték interaktív, irányítható, szimulációs médium, amelynek használata profitorientált technikai és kereskedelmi hálózatokba ágyazódik, a megjelenő olvasattípusok (domináns, egyezkedő, ellenzéki) is eszerint rétegződnek. Így a szövegbefogadáskor általában jellemző jelentésadó értelmezés mellett a játékosok kialakítanak cselekvéses és viszonyulásjellegű olvasati módokat is, amelyek a fogalmi szövegértelmezésen túli kanonikus és nem kanonikus játékhasználatok, illetve a videójátékos üzenetrendszerrel és a mögötte álló ipari-gazdasági hatalommal való szembeszegülés vagy egyezkedés formájában jelentkeznek. A gondolatmenet abban is eltér Hall elképzelésétől, hogy a legnépszerűbb videójátékok többségének esetében egy jellemző ideológiát (a versengés, harciasság, erőszak éthosza) észlel, de azt nem tételezi hegemónnak. A modell általánosítja a dekódoláselméletet: feltételezi, hogy az aktív olvasatok az adott játék vonatkozásában megjelenő „világképhez” – azaz a sugallt és a szabályokba írt értékrendszerhez és használati módokhoz – viszonyulnak kritikamentesen idomuló (domináns olvasat), részlegesen kritikus (egyezkedő olvasat) vagy teljesen elutasító (ellenzéki olvasat) módon.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 May 2025 11:18 |
Last Modified: | 12 May 2025 11:18 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218722 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |