Lévai, Zsolt and Berényi, János and Strommer, Tamás (2025) Városrészek közforgalmú közlekedési rendszerének felülvizsgálata a városközponti rendszer változásával Észak-Pest példáján keresztül = Examining the public transport system of urban districts based on the change of city centres through the example of North Pest. In: XV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia: Társadalmi megítélés és módválasztás. Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék, Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 752-764. ISBN 9786156443403
|
Text
LévaiZs-BerényiJ-StrommerT_2025_Városrészek közforgalmú közlekedési rendszerének felülvizsgálata.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Budapest IV. kerülete (Újpest) a maga majd százezres lakosságával önmagában is városi mérteket ölt, és a területén található jelentős lakótelepek által népsűrűsége is kiemelkedőnek számít. A kerület élete a félbehagyott metróépítkezésnek köszönhetően kialakult Újpest-központ, az M3-as metró jelenlegi végállomása körül sűrűsödik. Az 1990 óta létező központ szerepe a decentralizációs folyamatok miatt változik, ugyanakkor a kerület közlekedési rendszere továbbra a metró átadásakor kialakított rendszer szerint működik. Szintén erre a csomópontra kapcsolódik rá az Újpesttel szomszédos, kötöttpályás belvárosi kapcsolattal nem rendelkező XV. kerület (Rákospalota, Újpalota) közlekedési hálózatának számottevő része is. Érdemes tehát megvizsgálni a metró átadása óta eltelt mintegy 35 év társadalmi-gazdasági változásai alapján a városközpontok megváltozott szerepét és ehhez igazítani az észak-pesti terület közforgalmú közlekedési hálózatát. A cikk erre a változtatásra tesz javaslatot. | The 4th district of Budapest, Újpest, has a population of almost 100,000 inhabitants and a high population density, owing to the large housing estates constructed in the 1970s and ‘80s. The district’s social and economic life is centred around Újpest-központ, the current terminus of the M3 metro line, which was constructed following the completion of the metro construction. The role of the centre, which was established in 1990, is undergoing change due to decentralisation processes in the area. Nevertheless, the district’s transport system continues to operate in accordance with the system established at the time of the metro line’s completion. A significant proportion of the 15th district’s (Rákospalota, Újpalota) transport network, which is adjacent to Újpest and lacks rail connectivity to the city centre, is also linked to this pivotal hub. Consequently, it is important to examine the evolving role of city centres in the context of the socio-economic transformations that have transpired over the past 35 years since the metro’s inauguration. This examination should encompass the adaptation of the public transportation network in the North Pest area. The article puts forth a proposal for such a transformation.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | városközpont; közforgalmú közlekedés; vonalhálózati fejlesztés; közlekedéstervezés; várostervezés; city centre; public transport; public transport; transport planning; urban planning; Újpest; Rákospalota |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás > HE11 Transport of persons / személyszállítás |
Depositing User: | Tamás Strommer |
Date Deposited: | 13 Jun 2025 06:35 |
Last Modified: | 13 Jun 2025 06:35 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219945 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |