REAL

Ravatalfényképek az 1910-es évek vidéki Magyarországáról a Néprajzi Múzeum gyűjteményében = Post-mortem photographs from rural Hungary in the 1910s in the collection of the Museum of Ethnography

Fodor, Ákos (2024) Ravatalfényképek az 1910-es évek vidéki Magyarországáról a Néprajzi Múzeum gyűjteményében = Post-mortem photographs from rural Hungary in the 1910s in the collection of the Museum of Ethnography. TABULA (2014-), 25 (1-2). pp. 65-97. ISSN 1419-3310

[img]
Preview
Text
2024_1-2_04.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A paraszti fotóhasználat, hasonlóan más társadalmi rétegek, csoportok gyakorlatához, jellemző alkalmakhoz kötődött. A hazai szakirodalmakban eddig alig érintett fényképezkedési alkalomvolt a temetés is, melyek során megörökítették az elhunyt ravatalát, általában a gyászoló családtagoktársaságában. Ezeket a ravatalfényképeket a post mortem fotográfiák egy típusaként határozhatjukmeg. A tanulmányban a Néprajzi Múzeum gyűjteményében található ravatalfényképeken keresztülkerülnek bemutatásra e képtípus jellemzői. A Néprajzi Múzeum fényképgyűjteménye 1921–1922során jelentős mennyiségű fotóval gyarapodott, mintegy 25.000 felvételt vásároltak országszertekisvárosi és falusi műtermekből. A tanulmány alapjául szolgáló 162 darab ravatalfénykép is ekkor került a múzeumba. E felvételek a 20. század eleji műtermi fényképészeti gyakorlat különleges emlékei,mindemellett a néprajztudomány számára értékes információkat őriztek meg a ravatalozás történetéről is. A fényképeken előforduló beállítási lehetőségek ismertetésén túl, a halott lakodalma témájának érintése mellett a korabeli sajtóforrások, temetkezési vállalatok újsághirdetései segítik a képekenmegörökített ravatalok részleteinek azonosítását. | In peasant communities, having photographs taken - as was typical of the practice of other social classes and groups - was tied to specific occasions. Funerals also offered opportunities for photogra-phy, which had so far been barely covered in domestic literature, during which the deceased's catafalque or coffin was captured, usually together with the grieving family members. These catafalque photographs can be defined as a type of post-mortem photography. The study presents the characteristics of this type of photography through catafalque photos in the collection of the Museum of Ethnography (Budapest). The photography collection of the Museum of Ethnography grew significantly during 1921-1922, when ethnographers purchased approximately 25,000 photographs from small town and village studios across the country. The 162 catafalque photographs that make up the subject of this study were also acquired by the Museum at this time. These photographs are special relics of early 20th-century studio photography, also preserving valuable information about the history of funerals for ethnographic science. In addition to describing the setting options in the photographs and touching on the topic of the "wedding of the dead", contemporary press sources and newspaper advertisements placed by funeral companies help identify the details of the catafalques captured in the images.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: fényképezés; halál; Néprajzi Múzeum; post-mortem photography, funeral, mourning portraits, deathbed portraits, catafalque photo-graphs, „wedding of the dead", death, funeral company, photo-collection
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GR Folklore / etnológia, folklór, kulturális antropológia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Aug 2025 15:31
Last Modified: 01 Aug 2025 15:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/221738

Actions (login required)

Edit Item Edit Item