REAL

Tanórai mobileszköz-használatra épülő kompetenciafejlesztő gyakorlatok vizsgálata = Examination of Competence-Building Exercises Based on the Use of Mobile Devices in the Classroom

Sinkovics, Ádám (2025) Tanórai mobileszköz-használatra épülő kompetenciafejlesztő gyakorlatok vizsgálata = Examination of Competence-Building Exercises Based on the Use of Mobile Devices in the Classroom. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 260-273. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
260-273_Sinkovics_MT_2025_1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (510kB) | Preview

Abstract

A kutatás egy hátrányos helyzetű középiskolai tanulócsoport (N=14) három tanéven át tartó, rendszeres mobileszköz-használattal támogatott tevékenységeit vizsgálta. A tervalapú kutatási stratégia (design-based research, DBR) első beavatkozási ciklusának eredményei feltárták a mobiltechnológiával megvalósított tanórai gyakorlatok eltérő fejlődési szakaszait és azok jellemzőit. Az értékelési folyamat során nyolc független értékelő hat különböző szempont alapján értékelte a tanulók által készített prezentációkat. A vizsgálat első szakaszában feltárt fejlődési ív három karakterisztikus szakaszát az értékelési eredmények alapján az adaptáció, a differenciálódás és a konszolidáció folyamataként azonosítottuk. Az eredmények azt jelzik, hogy a mobiltechnológiával támogatott, tanulói aktivitásra és alkotótevékenységre építő feladatvégzés eredményesen támogatja a különböző kompetenciaterületek fejlődését. A kutatás első ciklusának tapasztalatai olyan fejlődési mintázatok feltárását teszik lehetővé, amelyek segíthetik a fejlesztő célú pedagógiai beavatkozások mélyebb megértését és optimalizálását. | This research investigated a group of disadvantaged secondary school students (N=14) over three academic years, with activities supported by regular mobile device use. The results of the first intervention cycle of the design-based research (DBR) strategy revealed the different stages of development and characteristics of the mobile technology-enhanced classroom practices. During the evaluation process, eight independent evaluators assessed the students’ presentations on six different criteria. The three characteristic stages of the developmental arc identified in the first phase of the study were identified as the processes of adaptation, differentiation and consolidation based on the evaluation results. The results indicate that task completion supported by mobile technology, based on learner activity and creativity, effectively supports the development of different competence areas. The experience of the first cycle of research allows the identification of developmental patterns that can help to deepen the understanding and optimisation of developmental pedagogical interventions.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: mobiltechnológia, kompetenciafejlesztés, hátrányos helyzet, DBR-kutatás, mobile technology, competence development, disadvantage, DBR research
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Sep 2025 12:49
Last Modified: 01 Sep 2025 12:49
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223042

Actions (login required)

Edit Item Edit Item