Takács-Miklósi, Márta (2025) Az ADHD fiatalkorú bűnelkövetők esetében való előfordulásának vizsgálata, különös tekintettel az oktatási és kriminológiai összefüggésekre a nemzetközi szakirodalom tükrében = Examining the prevalence of ADHD in juvenile offenders, with particular reference to the educational and criminological contexts in the light of international literature. MAGYAR RENDÉSZET, 25 (3). ISSN 1586-2895 (In Press)
|
Text
tanulmany-2025.03.03..pdf - Accepted Version Download (215kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: Az ADHD hatásai szerteágazóak, a kutatók egyértelműen összefüggésbe hozzák a bűnelkövetői magatartással. A fiatalkorú bűnelkövetők körében az ADHD előfordulási gyakorisága jelentősen magasabb, mint az általános populációban, ami mind oktatási, mind kriminológiai szempontból mélyreható következményekkel jár. Célkitűzés: Tanulmányunkban az ADHD tüneteinek, diagnosztizálási eszközeinek bemutatása mellett feltárjuk, milyen elméletek húzódnak meg a fiatalkorúak bűnelkövetővé válásának hátterében, valamint kitérünk annak vizsgálatára, milyen összefüggések fedezhetőek fel ezen elkövetők oktatási kihívásai és kriminológiai jellemzői vonatkozásában. Módszer: A téma alapos megismeréséhez felkutattuk az ADHD fiatalkorú bűnelkövetők körében történő előfordulására vonatkozó tudományos szakirodalmat (elsődlegesen a nemzetközi tanulmányokra fókuszálva), főleg a téma pszichológiai, oktatási, kriminológiai vetületét vizsgálva. Nemcsak tanulmányok, de szisztematikus összefoglalók is feldolgozásra kerültek a téma jobb megismerése érdekében. Következtetések: A tanulmány legfőbb értéke a téma szakirodalmi hátterének feldolgozása mellett annak bemutatása, milyen összefüggés fedezhető fel az oktatási és kriminológiai következmények között. Az ADHD korai felismerése az oktatás során kulcsfontosságú, mert mérsékelheti a bűnelkövetés kockázatát azáltal, hogy személyre szabott beavatkozásokat biztosít, amelyek mind a tanulmányi, mind a viselkedési szükségleteket figyelembe veszik. A fiatalkorú bűnelkövetők körében megjelenő ADHD vizsgálata kulcsfontosságú, a velük való foglalkozás mindannyiunk közös érdeke, mert hozzájárulhat ahhoz, hogy a fiatalkorú felnőtt korára dezisztenssé váljon és ne kövessen el újabb bűncselekményt. | Introduction: The effects of ADHD are wide-ranging, with researchers clearly linking it to offending behaviour. The prevalence of ADHD among juvenile offenders is significantly higher than in the general population, with profound implications for both education and criminology. Objectives: In this study, we will explore the theories behind the development of ADHD as a symptom and diagnostic tool in juvenile delinquency, and explore the links between the educational challenges and criminological characteristics of these offenders. Methods: To gain a thorough understanding of the topic, the academic literature on the prevalence of ADHD among juvenile offenders was reviewed (focusing primarily on international studies), mainly examining the psychological, educational and criminological dimensions of the topic. Not only studies, but also systematic summaries have been processed in order to gain a better understanding of the topic. Conclusions: the main value of the study, besides the literature background, is to show the relationship between educational and criminological consequences. Early identification of ADHD in education is crucial because it can reduce the risk of delinquency by providing tailored interventions that address both academic and behavioural needs. Screening for ADHD among juvenile offenders is key, and addressing them is in all our interests as it can help to ensure that the juvenile becomes desensitised to re-offending by adulthood.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | ADHD, fiatalkorú bűnelkövetők, első bűncselekmény, impulzivitás, hiperaktivitás, ADHD, juvenile offenders, first offence, impulsivity, hyperactivity |
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 04 Sep 2025 11:19 |
| Last Modified: | 04 Sep 2025 11:19 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223472 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




