Beregszászi, Anikó and Dudics Lakatos, Katalin and Hires-László, Kornélia and Pevse, Andreya (2023) A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola első évfolyamos hallgatóinak körében végzett szövegértési kompetenciavizsgálat eredményeiből = On the results of the reading comprehension competency assessment among first-year students of the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education. ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS, PHILOLOGICA, II (1). pp. 26-43. ISSN 27866718
|
Text
Article.pdf - Published Version Download (905kB) | Preview |
Abstract
A 2022–2023-as tanévben a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola a korábban már lebonyolított matematika kompetenciamérés mellett a szövegértés mérését is célul tűzte ki. A felmérés során az első évfolyamos hallgatók teljes mintájának vizsgálata volt a cél, viszont a folyamatos légiriadók, a felső légúti járványok idején sajnos ez a terv nem sikerült. Azért ez a korosztály lett kiválasztva, mert a közoktatásból kikerülve, ahogy korábban vázoltuk, a kimenő vizsga magyar nyelvből éppen a szövegértés képességét méri. Így a kapott eredmények az iskolai anyanyelvoktatás eredményességéről is hiteles képet nyújtanak, ugyanakkor olyan empirikus adatokkal is szolgálnak, amik felvázolják a magyar nyelvterületen komoly megoldandó problémát jelentő gyenge szövegértési kompetencia részletes összetevőit, esetleges okait. Összességében az intézményben végzett szövegértés mérése hasznosnak, hasznosíthatónak nevezhető. Leginkább próbának tekinthető: az első ilyen felmérés után számtalan tapasztalatot gyűjtöttünk, amiket a következő években a tudományosság, a hatékony tanulási módszerek, s az iskolai anyanyelvoktatás fejlesztése szempontjából is eredményesen felhasználhatunk majd. Mert a bemutatott adatokból kiderült, hogy nehézségek vannak, s mindenképpen szükségesek ezek a mérések a felsőoktatás szintjén is. Hiszen a kárpátaljai magyar iskolások szövegértési kompetenciájának fejlesztése elsősorban a pedagógusok feladata, s nem csak az alsós tanító, illetve a magyar szakos kollégáké. | In the 2022–2023 academic year, in addition to the previously conducted mathematics competency assessment the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education also measured reading comprehension. The aim of the survey was to examine all the first-year students. However, due to the continuous air raids and upper respiratory epidemics, the initial plan to involve all the first year students could not be successfully completed. This age group was selected because after finishing school the maturity exam in Hungarian language measures the ability to comprehend a text. Thus, the results obtained provide a credible picture of the effectiveness of mother tongue teaching in schools, while also providing empirical data that outline the detailed components and possible causes of poor reading comprehension competence, which is a serious problem to be solved. Overall, the assessment of reading comprehension at the institution can be described as useful. Most of all, it can be seen as a pilot test the data ofwhich can be used effectively in the coming years for the development of effective teaching methods and mother tongue teaching in schools, in particular. The obtained results revealed certain difficulties in reading comprehension and highlighted the necessity of these measurements at the level of higher education. After all, improving the reading comprehension skills of Hungarian schoolchildren in Transcarpathia is primarily the task of teachers, and not only of primary school teachers and Hungarian language teachers.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | reading comprehension, college students, measurement, competence, Transcarpathia |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| Depositing User: | Krisztián Váradi |
| Date Deposited: | 13 Nov 2025 15:13 |
| Last Modified: | 13 Nov 2025 15:13 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/228993 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




