Molnár, Marcell and Suba-Bokodi, Éva and Iváncsik, Réka (2022) A nyulak felhasználhatósága az állatasszisztált pedagógiai fejlesztő munkába. ÁLLATTENYÉSZTÉS ÉS TAKARMÁNYOZÁS, 71 (3). pp. 170-184. ISSN 0230-1814
|
Text
36_ATT_2022_3_FINALr.pdf Download (363kB) | Preview |
Abstract
Az általános iskola első osztályának kezdetén a gyerekek általában magasabb szintű szorongást mutatnak, ami a tanév során folyamatosan csökken a tanárokkal való kapcsolat hatására. A gyermekek szorongásszintje azonban további módszerek, például az osztályban végzett állatasszisztált beavatkozások alkalmazásával is csökkenthető. A bemutatott kutatásban a nyúlasszisztált beavatkozás hatékonyságát vizsgáltuk két, eltérő hátterű elsős osztályban. Az egyik többségi osztály volt többségi tanulókkal, míg a másik osztályba sajátos nevelési igényű tanulók kerültek (úgynevezett integráló osztály). Kutatásunk kezdetén, a tanév első 6 hetében – a nevelési időszak kezdete által okozott stresszszint megállapítása céljából – nem végeztünk nyúlasszisztált beavatkozást. Ezután 6 hetes szakaszokban váltogattuk a nyúlasszisztált beavatkozással és anélkül történő fejlesztéseket. A gyermekek szorongásszintjét háromhetente értékeltük, mind az állatasszisztált, mind a nem állatasszisztált időszakban, a State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI-C) gyermekekre optimalizált szorongásmérő kérdőív segítségével. Mindkét osztályban sikerült kimutatni a nyulak szorongáscsökkentő hatását: a szorongásszintet jelző pontszámok szignifikánsan alacsonyabbak voltak az állatasszisztált időszakokban, de – a két gyermekcsoport különböző összetétele miatt – az eredmények között eltérések voltak megfigyelhetők. Megállapítható, hogy a nyúlasszisztált beavatkozások különösen ott voltak hatékonyak, ahol a gyerekek szorongása nagyobb volt, azaz, az integráló osztályban. A nyulak aktívan kezdeményezték a gyerekekkel való találkozást, nemcsak állatasszisztált beavatkozások keretében, hanem más alkalommal is. Kellemetlenség esetén a nyulak visszahúzódtak a ketrecükbe és rövid ideig bent maradtak. A gyerekek az öröm jeleit mutatták, amikor a nyulak közeledtek hozzájuk. Vizsgálataink alapján a módszer hasznosnak tűnik a tanárok oktató-nevelő munkájában, a hatékonyság javításában.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | S Agriculture / mezőgazdaság > SF Animal culture / állattenyésztés |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | Zsolt Baráth |
| Date Deposited: | 24 Nov 2025 13:32 |
| Last Modified: | 24 Nov 2025 13:32 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229847 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




