Mohai, Katalin (2004) Kisiskolás diszlexiás tanulók kognitív funkcióinak sajátosságai. Magyar Pszichológiai Szemle, 59 (1). pp. 41-56. ISSN 0025-0279
|
Text
mpszle.59.2004.1.4.pdf Download (264kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a sikertelen tanulási teljesítmények mögött meghúzódó pszichikus folyamatokat, és azok rendellenes működését mutatja be egy kisiskolás korú diszlexiás csoporton végzett vizsgálat alapján. A MAWGYI-R teszt és a Hiskey Tanulási alkalmasságot vizsgáló teszt eredményeinek kvantitatív és kvalitatív összehasonlításával megkíséreltük a diszlexiás tanulók intelligencia- és kognitív profilját megrajzolni, s a markánsan megragadható funkciózavarokat meghatározni. Vizsgálatunk célcsoportját 15 kisiskolás korú diszlexiás tanuló alkotta, akikkel mindkét teljesítménytesztet fölvettük. A kontrollcsoportot a MAWGYI-R standardizálása során összegyűjtött jegyzőkönyvek alapján válogattuk össze. A kognitív képességek elemzésekor először a diszlexiás és kontrollcsoport globális intelligenciaértékeit hasonlítottuk össze, majd külön a MAWGYI-R profiljait. A diszlexiás csoport kognitív mutatóit mind a MAWGYI-R, mind a Hiskey-szubtesztek alapján is elemeztük, és kísérletet tettünk a képességek együttjárásainak a meghatározására is. Az eredmények azt mutatták, hogy a diszlexiás tanulóknál a kognitív képességek hiányos szerveződése sajátos tanulási képességprofilt eredményez, amely együtt jár a nyelvi funkciók gyengeségével és a vizuális percepció diszfunkciójával.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | xEndre xSarvay |
Date Deposited: | 14 Feb 2018 17:28 |
Last Modified: | 30 Apr 2024 23:15 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/74551 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |