REAL

Filozófiai jellegű propedeutika a tanárképzésben = Philosophical propedeutics in teacher training

Kormos, József (2023) Filozófiai jellegű propedeutika a tanárképzésben = Philosophical propedeutics in teacher training. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (1). pp. 11-20. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
Mester_estanitvany_2023-1-11-20.pdf - Published Version

Download (355kB) | Preview

Abstract

A tanárképzésben az utóbbi évtizedekben többféle új szempont érvényesült. A pszichológia szerepének a növekedése, szaktudomány jellegű, a módszertanközpontú, a kutatásalapú, a gyakorlatorientált képzés mindegyike fontos elemeket adott hozzá a tanárok kompetenciájának a növeléséhez. Ma sok olyan nehézség elé vannak állítva a tanárok, amelyek másféle képzési elemek jelenlétét igényelhetik, pl. HH, SNI, BTMN tanulók, kulturális és életmódbeli különbségek, kisebbségek, szülőkkel való kapcsolattartás/együttműködés, oktatáspolitikai kérdések, etikai és társadalmi elvárások stb. Ezért szükség lehet egy filozófiai jellegű képzési elem bevezetésére, antropológiai, etikai, társadalomfilozófiai hangsúllyal. A kurzust egyrészt a képzés elején lehetne bevezetni alapozó jelleggel, másrészt az elméleti tudnivalók mellett kiemelt szerepe kell, hogy legyen a témában releváns szövegek elemzésének, statisztikák, kutatások, esettanulmányok, riportok megismerésének. A tanulmány áttekinti a különböző paradigmákat és a filozófiai jellegű propedautikának a szüksége mellett hoz fel érveket. | Several new aspects of teacher education have emerged in recent decades. The increasing role of psychology, the discipline-oriented, the method-oriented, the research-oriented, the practice-oriented training have all added important elements to enhance teacher competence. Today, teachers are faced with many difficulties that may require the presence of different training elements, e. g. underprivileged studens, studens with special needs, learning difficulties cultural and lifestyle differences, minorities, relations/cooperation with parents, educational policy issues, ethical and social expectations, etc. Therefore, it may be necessary to introduce a philosophical training element with an anthropological, ethical, social-philosophical emphasis. On the one hand, the course could be introduced at the beginning of the training as a foundation course, and on the other hand, in addition to theoretical knowledge, the analysis of relevant texts, statistics, research, case studies and reports should be a priority. The paper reviews the various paradigms and argues for the need for a philosophical approach to propedautics. Keywords: teacher training, teacher education paradigms, philosophical nature, anthropology, ethics, social philosophy, preparatory course, social expectations.

Item Type: Article
Additional Information: Új folyam
Uncontrolled Keywords: tanárképzés, tanárképzési paradigmák, filozófiai jelleg, antropológia, etika, társadalomfilozófia, előkészítő kurzus, társadalmi elvárások | teacher training, teacher education paradigms, philosophical nature, anthropology, ethics, social philosophy, preparatory course, social expectations
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Sep 2023 12:50
Last Modified: 21 Sep 2023 12:50
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/174352

Actions (login required)

Edit Item Edit Item