REAL

Nemi arányok és a rokonszenvi választások kapcsolatának vizsgálata enyhén értelmi fogyatékos tanulókat integráló osztályokban

Herbainé Szekeres, Erika and Szekeres, Ágota (2016) Nemi arányok és a rokonszenvi választások kapcsolatának vizsgálata enyhén értelmi fogyatékos tanulókat integráló osztályokban. Különleges Bánásmód, 2 (3). pp. 51-66. ISSN 2498-5368 (Submitted)

[img]
Preview
Text
szekeres_szekeres_cikk.pdf - Submitted Version

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
KB2016-3-051-E-7000-6566XXXX0-Herbaine-Szekeres.pdf

Download (460kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket integráló osztályközösségek állnak a középpontban. A vizsgálati mintát négy 20 főből álló osztály alkotta, melyek közül kettőben fiúk voltak többen, és az egyikben fiú, a másikban lány volt az integrált tanuló. A másik két közösségben a lányok képviselték a többséget, egy-egy fiú, illetve lány fogyatékos diákkal közöttük. Célunk a közösségek nemi arányainak és a rokonszenvi választások összefüggésének megfigyelése volt. Ennek érdekében minőségi fókuszú elemzést végeztünk. Módszerül a szociometriát alkalmaztuk, az adatok feldolgozása pedig a Smetry szoftverrel történt. Eredményeink közül kiemeljük, hogy a vizsgált közösségekben a nem viszonzott rokonszenvi választások közül az azonos nemek közöttiek voltak nagyobb számban, illetve az azonos vagy „közeli” szociometriai státuszú társ felől érkező kapcsolódási igény több esetben realizálódott a tanulók között. Az utolsó feltételezésünk – lány többségű osztályokban rosszabb a lányok pozíciója, különösen, ha integráltak - relevanciáját jól látható eredmények bizonyították. Abban az osztályban lett a legkedvezőtlenebb a lányok szociometriai helyzete, ahol ők képviselik a többséget és az integrált tanuló is lány.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: integráció, szociometria, enyhe értelmi fogyatékosság
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: dr. Ágota Szekeres
Date Deposited: 04 Oct 2016 07:33
Last Modified: 16 Feb 2019 08:39
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/41102

Actions (login required)

Edit Item Edit Item