REAL

A magyar közigazgatási képzések, továbbképzések intézménytörténete a XX. századtól napjainkig

Belényesi, Emese (2011) A magyar közigazgatási képzések, továbbképzések intézménytörténete a XX. századtól napjainkig. ÚJ MAGYAR KÖZIGAZGATÁS, 4 (1). pp. 2-13. ISSN 2060-4599

[img]
Preview
Text
A_magyar_kozigazgatasi_kepzesek_intezmenytortenete_u.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

A közigazgatásban, más szakmákhoz hasonlóan, már régóta teret nyert a személyzet folyamatos képzésé- nek, továbbképzésének szükségessége. Létjogosultságát illetően alapvetően három okot lehet megemlíteni. Az első ok, az ismeretek különösen gyors elévülése: például a jogszabályok gyakran változnak, és nagyon fontos, hogy a jogalkalmazó szakemberek is értesüljenek ezekről a változásokról, tudásuk naprakész legyen. A második ok az igazgatástechnika folyamatos átalakulása. Évszázadokon keresztül a közigazgatásban a határozatokat kézzel írták, később a formanyomtatványok kitöltése is kézzel történt. Ez azonban rohamos ütemben megváltozott előbb az írógépek, a számítógépek, majd az internet, napjainkban pedig az e-közigazgatás megjelenésével. A technológiaváltások forradalmi változást okoznak a közigazgatási munkaszervezésben, amelyre fel kell készíteni a személyzetet. Végül a harmadik ok a közigazgatásban dolgozó személyzet álladó kompetenciafejlesztésének szükségessége, hogy a növekvő kormányzati és állampolgári elvárásoknak megfeleljenek (Lőrincz, 2003.). A fent említett érveken kívül fontos még megemlíteni, hogy az utóbbi évek gazdasági és létszámmegszorításai is erősen hatnak a köztisztviselői felkészültség javításának szükségességére. Bár a képzés, továbbképzés csak egyik eszköze a közigazgatási humánerőforrás-fejlesztésnek, mégis érdemes külön kezelni, mert (1) a továbbképzés a leginkább strukturált, önmagában is elemezhető személyzetfejlesztő módszer, (2) a közigazgatásban a továbbképzés intézményesülten működik e szektor sajátos igényeinek kielégítésére, (3) a hazai közigazgatás-történeti szakirodalom is elsősorban ezzel a fejlesztési módszerrel foglalkozik (Karoliny – Lévai – Poór, 2005.). Mindenekelőtt azonban érdemes körülhatá- rolni a közigazgatási képzések, továbbképzések értelmezési keretét a közigazgatás tekintetében.

Item Type: Article
Subjects: J Political Science / politológia > JN Political institutions (Europe) / politikai intézmények, államigazgatás, Európa
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education / felnőttoktatás, folyamatos képzés
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Jul 2018 07:31
Last Modified: 23 Jul 2018 07:31
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/82343

Actions (login required)

Edit Item Edit Item