REAL

A hitre és az Isten szeretetre nevelés speciális pedagógiai eszközei = Special Pedagogical Tools for Education in Faith and Love of God

Szalainé Milasin, Katalin (2022) A hitre és az Isten szeretetre nevelés speciális pedagógiai eszközei = Special Pedagogical Tools for Education in Faith and Love of God. DELIBERATIONES : A GÁL FERENC EGYETEM TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 15 (1). pp. 163-170. ISSN 1789-8919 (nyomtatott); 2786-1562 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
a-hitre-s-az-isten-szeretetre-nevels-specilis-pedaggiai-eszkzei.pdf

Download (271kB) | Preview

Abstract

A hitre, Isten szeretetére nevelés eszközeit gyűjtöm össze, melyek a mai felgyorsult világban segíthetnek minket a gyermekek formálásában. A hitre-és Isten szeretetére nevelés alapvetően beépül a nevelés folyamatába. Az összetett, sok tényezős feladat különféle színtereken valósul meg: család, iskola, különböző csoportok, csapatok. Elválaszthatatlan az emberszeretetre neveléstől. Sok oldalról sebzett világunkban fontos, hogy alapvető értékeket fejlesszünk a gyerekeknél, jó példát mutassunk nekik, aminek sokszor hiányát élik. Ebben sokat segít az érzelmi nevelés. Az érzelmi intelligencia fejlesztése fontos, az érzelmi nevelés része, sokszor a fiatal boldogulásának fő tényezője, mely még felnőtt korban is nevelhető. Nélkülözhetetlen a kapcsolatteremtés, indulatkezelés területén, szerepe van a konfliktuskezelésben, a nyitottságban, motiválhatóságban, köze van a játékhoz, humorhoz, az érdeklődéshez. Az alapvető közösségi egység a család, ahol jó esetben ezt az érzelmi nevelést először megkapja a gyermek. A közösségi élmény megtapasztalása is fontos, hisz megtartó erővel bír. A közösségben megtapasztalja a gyermek a törődést, hogy figyelnek rá, meghallgatják, értékelik, s így kialakul benne, hogy ő értékes, fontos mások számára. Így ő is képes lesz másokat értékelni, másokhoz kapcsolódni, s ez segíti az Istenhez kapcsolódását is. Az eszközök, melyek ennek a folyamatnak érdekében jól használhatók a játék, a mese, a zene. A játék rendkívül sok oldalúan fejleszti a benne résztvevőket, a mese azonosulási lehetőségei által fejleszt szocializáló hatása van, megtapasztaltatja a gyermekkel a „jó együtt lenni” érzését, közösségi élményt ad. A zene kikapcsol, önkifejező eszköz, oldja a feszültséget, segít a ráhangolódásban, koncentrálásban, hat az érzelmi hálóra, s ennek óriási befolyása van az agy területeinek működésére, a gondolkodásra. Mindhárom eszköz megfelelően alkalmazva az Istenhez kapcsolódást segítheti elő. = The tools for education in faith and love of God are collected, which can help us in shaping children in today’s fast-paced world.Education for faith and love of God is fundamentally integrated into the education process.This complex, multifactorial task is carried out in various areas: family, school, different groups, teams. It is inseparable from the education of philanthropy. In our world, which is wounded from many sides, it is important to develop basic values in children, to show them a good example, which they often lack. Emotional education plays an important role in this process.The development of emotional intelligence is essential, it is a part of emotional education, and it is often the main factor in a young person’s well-being, which can be cultivated even in adulthood. It is indispensable in the field of relationship building and temper management, it has a significant role in conflict management, openness, motivation, furthermore it has something to do with play, humor, and interest. The basic social unit is the family, where, ideally, the child receives this emotional education for the first time. Perceiving the community experience has also significant effect, because it has a retaining power. In the community, the child experiences care, that the others pay attention to him, listen to him, and value him, and in this way, it evolves in him that he is valuable and important to others. Thus, he will also be able to appreciate other people and connect with them, and this will also help him connect with God. The tools that can be used well for this process are games, stories, and music. The game develops the participants in an extremely versatile way through the identification possibilities of the story, it has a socializing effect, makes the child experience the feeling of „being together” and gives a social experience. Music has relaxing power, is a tool for self-expression, relieves tension, helps in attunement and concentration, affects the emotional network, and in this way has a huge influence on the functioning of areas of the brain and on thinking. If these three tools are applied properly, they can promote the connection with God.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BL Religion / vallás
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: Andrea Tankó
Date Deposited: 28 Feb 2023 09:21
Last Modified: 28 Feb 2023 09:21
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/160878

Actions (login required)

Edit Item Edit Item