Gecsei, Edit (2022) Nyelvi örökségünk tanításáról: lehetőségek és tapasztalatok. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 15 (3). pp. 50-67. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XV_2022_3_4.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (836kB) | Request a copy |
Abstract
A regionális kultúra beépítése a magyartanításba sokszínű lehetőséget kínál az anyanyelvi nevelésre és a személyiség fejlesztésére. A Nyelvünkben élünk modul nyelvi örökségünk tanításával foglalkozik. A nyelv állandóságának és változásának megfigyelésére alapozva jutunk el a szófejtéstől a szókincsgyarapításon át a tájszók szépségének felismeréséig és a regionális köznyelv közösségfejlesztő erejéig. A mindennapi élet, az ételek, az emberi tulajdonságok, a dramatikus játékok jelentésrétegeinek megfejtésével ismerjük meg elődeink gondolkodását és életét. A névcsúfolók, a falucsúfolók, a nyelvi játékok felidézésével tapasztaljuk meg a tájnyelv játékosságát, sokszínűségét. Az élményeken keresztül történő megértés, az együttes tanulói tevékenység, a kreativitás fejlesztése, az összetartozás érzésének erősítése meghatározó eleme a nyelvi örökség tanításának. A feladatok változatos tanulásszervezési módszerekre épülnek, fejlesztik a tanulók szövegértését, szótárhasználati kompetenciáját, kreativitását, együttműködési készségét értékorientációját, a pozitív attitűd és tolerancia kialakítását. Gecsei, Edit Teaching our linguistic heritage Incorporating regional culture into the teaching of Hungarian offers diverse opportunities for language education and personal development. The Living in our Language module deals with teaching our linguistic heritage. Based on the observation of the permanence and change of language, we move from etymology to vocabulary building, from the recognition of the beauty of dialects to the community-building power of regional vernaculars. We learn about the thinking and life of our ancestors by exploring the layers of meaning in everyday life, food, human qualities and dramatic games. We will experience the playfulness and diversity of the vernacular by recalling ′folk and village ridiculers′ and language games. Understanding through experience, learning together, developing creativity and a sense of belonging are key elements in the teaching of linguistic heritage. The tasks are based on a variety of learning organisation methods, developing students′ text-comprehension, vocabulary competence, creativity, cooperation, value orientation, positive attitudes and tolerance.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kulcsszók: nyelvi örökség, regionális köznyelv, nyelvjárás, nyelvi játékok, taneszköz Keywords: linguistic heritage, regional vernacular, dialect, language games, learning tool |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan |
Depositing User: | Katalin Jakab |
Date Deposited: | 07 Jun 2023 13:23 |
Last Modified: | 07 Jun 2023 13:25 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/166767 |
Actions (login required)
Edit Item |