Szilvássy, Orsolya (2022) Képeskönyvekkel az érzelmi kompetenciák fejlesztéséért. DELIBERATIONES, 15 (2). pp. 186-196. ISSN 1789-8919
|
Text
szilvassy_22_2_186.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Az alábbi írás azokhoz az elméleti és kritikai diszkurzusokhoz kapcsolódik, amelyek a képeskönyvbefogadás komplex szerepével foglalkoznak a gyermekkori kompetenciafejlesztés területén. A képeskönyv óvodáskorú gyermekek esetében hatékony didaktikai eszközként működhet, mivel a befogadóik fizikai és szellemi fejlettségének megfelelő módon a gyermeki személyiség egészét átfogó fejlesztési lehetőségek katalizátoraként segíti a nyelvi, a kognitív vagy az érzelmi-szociális képességek kibontakozását, a literáció folyamatát. Itt csak az érzelmi kompetenciák területére fókuszálva azt kísérlem meg felvázolni, milyen lehetőségeket kínálnak bizonyos nem narratív képeskönyvtípusok, az érzelmi kompetencia mely aspektusaira, részterületeire irányul a belőlük nyerhető fejlesztő hatás. Igyekszem olyan példákat hozni, amelyek a hazai könyvpiac minőségileg igen heterogén kínálatából nemcsak didaktikai, de esztétikai szempontoknak is megfelelnek. = The following paper relates to theoretical and critical discourses that address the complex role of picture book in the development of competences in early childhood. Picture books can function as an effective didactic tool for preschool children, catalysing the development of language, cognitive or emotional-social skills, and the process of literacy, in a way that is appropriate to the physical and intellectual development of their readers. Focusing only on the area of emotional competences, I will attempt to outline the possibilities offered by certain types of non-narrative picture books, and the aspects of emotional competence on which they can have a developmental impact. I will try to give examples that meet not only didactic but also aesthetic criteria.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | képeskönyv, érzelmi nevelés, kortárs gyerekirodalom = picture book, emotional literacy, contemporary children’s literature |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PZ Childrens literature / gyermekirodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 11:18 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 11:18 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/170147 |
Actions (login required)
Edit Item |