REAL

Óvónőképzés, óvodai hospitálás-gyakorlat az 1930-as évek elején

Hartl, Éva (2023) Óvónőképzés, óvodai hospitálás-gyakorlat az 1930-as évek elején. In: Fejezetek a neveléstudomány és a nőtörténet köréből. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 17-26. ISBN 9789633345030

[img]
Preview
Text
Keri_Katalin-szerk-Fejezetek_a_nevelestudomany_es_a_notortenet_korebol-SOE-Sopron-2023-017-026-Hartl_Eva.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (391kB) | Preview

Abstract

Az 1891. XV. törvénycikk hazánkban rendezte a kisdedóvás ügyét. A középfokú kétéves kisdedóvóképzés eredményeként kötelező lett az óvodai munkába lépéshez az oklevél bemutatása. A századfordulón Sopronban a leánynevelés terén az Orsolyita Rend mellett az Irgalmas Rend játszott nagy szerepet. 1899-től az Isteni Megváltó Leányainak Soproni Anyaházában Fennálló Róm. Kath. Tanító- és Óvónőképző Intézet óvónőképzőjében a tanítás az 1926/1927-es tanévig két, 1927 és 1931 között három, majd 1931-től négy évfolyamúvá bővült. Az iskola épülete a tanulói létszámok, a tanulmányi idő megnyúlása, és az új iskolatípusok (például női felső kereskedelmi iskola) létesítésének következtében időközben kicsinek bizonyult, emiatt új épület építésére volt szükség. Az ügyet gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszter – pártfogolta és pénzbeli támogatásával is felkarolta, – melynek eredményeképpen 1927-ben elkészült az új épület, a Szent József Intézet a Fürdő utcában, a mai Ferenczy János utcában. Az épületben kapott helyet az óvónőképző, a kereskedelmi- és az ipariskola, de a Rendi Elöljáróság a hely további szűkösségére hivatkozva, az új épületében, csupán két termet bocsátott az intézet rendelkezésére, emiatt az intézetben csak kétévente tudtak első osztályt indítani. A helyhiány miatt az 1931/1932-es tanévben ezért csak két évfolyam: a II. és IV. osztály működött, melyből a II. osztály nagy létszámú volt. Az óvodai gyakorlat a tantárgyak között végig kísérte a teljes tanulmányi időt. A gyakorlati képzés, a megfelelő jártasság megléte a képesítés megszerzésének elengedhetetlen, fő követelménye volt. De vajon hogyan készítették fel a növendékeket ezen a területen? Mit vártak el a hospitáláson egy II. osztályos tanulótól? Milyen megfigyelési szempontokat és gyakorlati feladatokat fogalmaztak meg a számukra? Milyen tapasztalatokat és élményeket szerzett a növendék az óvodáról, a gyerekekről? Hogyan sikerült a feladatokat a tanulónak megoldania? Az iskolai értesítőkből ezekre a kérdésekre nem kapunk választ. A feltett kérdések megvála- szolásához egy, az 1931/1932-ből származó egykori hospitálási füzet és feljegyzéseinek elemzése segít hozzá. | The XVth article of the law of 1891 settled the issue of kindergarten teaching in Hungary. With the implementation of secondary two-year kindergarten teacher training, a teaching certificate became mandatory to enter the workforce. In addition to the Order of Saint Ursula, the Hospitaller Order played a major role in educating girls in Sopron at the turn of the century. From 1899 until the 1926/27 academic year, the Roman Catholic Teacher and Kindergarten Teacher Trainer Institute in the House of the Sisters of the Divine Redeemer in Sopron accepted two cohorts into its kindergarten teacher training programme. It expanded to three cohorts between 1927 and 1931 and then four in 1931. The school eventually could not accommodate the increasing number of students and the study period extension. It also struggled to participate in establishing new types of schools (e. g. women‘s upper commercial school). It needed a new building. Earl Kunó Klebelsberg, Minister of Culture, became a patron of the cause and supported the effort financially. A new building was built on Fürdő Street — today’s Ferenczy János Street — in 1927. It became the Szent József Institute, accommodating kindergarten teacher training, the commercial and industrial schools. However, referring to the scarcity of space, the Prefecture provided the institute with only two rooms in its new building, which explains why the institute could only accept students into its programmes every other year. For example, in the 1931/1932 academic year, the school featured only two cohorts, the secondyear and fourth-year cohorts, of which the second-year cohort was very large. Kindergarten practice accompanied the entire study period. Practical training and the acguisition of appropriate skills were essential reguirements for gualification. How were students prepared in this area? What was expected from a second-year grade student in an observation? What observation aspects and practical tasks were formulated for them? What kind of experiences did the student have about kindergarten and the children? How did the students manage to solve the tasks? The school bulletins do not provide answers to these guestions; however, with the proper analysis, a 1931/1932 observation booklet does.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: óvónőképzés, óvodai gyakorlat, hospitálás, kisgyermeknevelés | kindergarten teacher training, kindergarten practice, observation, early childhood education
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Jan 2024 10:56
Last Modified: 22 Jan 2024 10:56
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/185301

Actions (login required)

Edit Item Edit Item