Szulovszky, János (2015) Egy kiállítóhely a politikai tűréshatáron. A DOTE Galéria története 1976-1989. Plusz Könyvek, Budapest. ISBN 978-963-8257-09-3
|
Text
Szulovszky_2015_Egy-kiallitohely-a-politikai-tureshataron_A-borito.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
|
|
Text
Szulovszky_2015_Egy-kiallitohely-a-politikai-tureshataron_beliv.pdf Download (273MB) | Preview |
Abstract
A művészeti kánonok közül nemcsak azok érdemesek a számbavételre, amelyeket különböző elvi megfontolások mentén papírra vetve deklaráltak. Azokat is feltétlenül indokolt megismerni, amelyek akár megfogalmazatlanul is megnyilvánultak a gyakorlatban, például egy képzőművészeti kiállítóhely válogatási preferenciáiban. A szocializmus időszakában, a hivatalos ideológia részéről szorgalmazott szocialista realizmus ellenében ugyan kétségtelenül bátor tett volt attól felvállaltan merőben eltérő, más értékek és eszmék mentén megvalósuló művészetről gondolkodni és ennek érdekében cselekedni, ám nem ez volt az egyetlen út az uralkodó politikától független művészi önállóság kivívására, illetve megmutatására. A magyar művészettörténeti szakirodalomból meglehetősen hiányoznak a galériák, kiállítóhelyek történetét, művészetpolitikáját, sajátos arculatát bemutató összegző munkák. Talán nem véletlenül, az államszocializmus idejében az ideológiai nyomás a szélesebb nyilvánosság előtt nem igazán tette lehetővé az elvárttól markánsan eltérő művészeti arculat megvalósítását. Bár ez vitathatatlanul ritkaság számba ment, a politikai tűréshatáron lavírozva mégsem volt azért teljesen lehetetlen. A debreceni orvostudományi egyetem elméleti tömbje magasföldszinti csarnokában 1976 és 1989 között megrendezett tárlatok legalábbis ezt tanúsítják. E tizenhárom esztendő során a korabeli magyar művészet igazán gazdag színskálája került bemutatásra. Nem szűkült le egy vagy néhány monopolizált izmus bemutatóhelyévé. Kiállításpolitikáját – a művészetet és a művészeket az aczéli három T-be: ideológiai okok miatt támogatott, tűrt, illetve tiltott csoportba sorolása idején – az jellemezte, hogy a direkt politizálást kerülve, ám gyakran a politikai tűréshatárt feszegetve, a bemutatott-felvállalt alkotó(k) egyéni kötődéseitől, világról vallott nézeteitől, személyes hovatartozásától függetlenül, csak a művészi produktumot szem előtt tartva, következetesen igyekezett helyet adni a másutt egyáltalán nem, vagy aránytalanul kevés teret kapó törekvéseknek.
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |