REAL

Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.)

Fleischer, Tamás (1995) Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.). KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 45 (12). pp. 425-430. ISSN 0023-4362

[img]
Preview
Text (scanned version)
fleischer_integralt-valaszkiserlet-a-kozlekedessel-szemben-tamasztott-kihivasokra_kotsze95-12.pdf - Published Version

Download (7MB) | Preview
[img]
Preview
Text (English translation - conference paper version)
KOZBUK94an.pdf - Draft Version

Download (160kB) | Preview
[img]
Preview
Text (digital manuscript - conference paper version)
KOZBUK94.pdf - Draft Version

Download (146kB) | Preview

Abstract

A cikk felvázol néhány olyan összefüggést, amelyeket a környezet-orientált közlekedéspolitika alapelvének tekint. Az eddiginél nagyobb figyelmet kell fordítani a célforgalom igényeire, és általában a közlekedési szolgáltatással kapcsolatos igények kiindulására és okára. A tranzittal kapcsolatos technikai és mennyiségi megoldások helyett a minőségi szolgáltatásnak kell előtérbe kerülnie. Nagyobb figyelmet kap a település, mint élettér, ahol a közlekedésnek a jelenleginél harmonikusabban kell beilleszkednie a többi élettevékenység közé. Ennek egyik intézménye, hogy a helyi lakóközösség nagyobb beleszólást kap a lakóhelyét közvetlenül érintő szabályozási kérdésekbe. Az autó által szétfeszített várost ezen az úton lehet fokozatosan visszavezetni egy nagyobb célpontsűrűséghez, ahol a jelenleginél nagyobb lehetőséget kaphat a gyaloglás, a kerékpár és a targonca vagy a tricikli, továbbá az egyéni igényeket is kiszolgáló intelligens közforgalmú közlekedés. A szállítás és a közlekedés gondjainak megoldását nem a mai és tömegigényre kialakított tömegközlekedésre és tömegszállításra való visszakényszerítés módozataiban kell keresni, hanem ki kell alakítani a közforgalmú közlekedés egyéni és minőségi igényeket is kielégíteni képes szervezett formáit. Ennek helyi szinten össze kell férnie egy, a mainál kompaktabb településsel, sőt elő kell segítenie annak létrejöttét. A városi közforgalmú közlekedés legyen felszíni, és ott élvezzen prioritást a többi motorizált közlekedővel szemben. Ugyancsak az egyedi igények diszperz szintjéig kell tudni szervezett módon kínálatot biztosítani az áruszállítás területén. A közforgalmú közlekedés alapjává kell válnia annak, hogy a teljes szállítási folyamat olyan fővállalkozó gondjaira legyen bízható, aki a szolgáltatás egészében érdekelt és nem egy részfázis optimalizálásában. Mindezeket a feltételeket csak akkor lehet teljesíteni, ha az egyes közlekedési módok vertikális monopóliumai feldarabolódnak, a hálózat használati feltételei azonos alapokra kerülnek, és létrejönnek az intermodális összemérhetőség feltételei. Ebben az esetben mind a hálózatok, mind a fuvareszközök kínálata a piacon vizsgázik. A rendszer beinduló működésétől várható, hogy maga alakítsa ki a jövő közlekedésének a tendenciáit. A tárca feladata a piacszabályozás korrektségének a felügyelete, továbbá éppen arra kell ügyelnie, hogy ne alakuljanak ki állandó beavatkozást igénylő helyzetek.

Item Type: Article
Additional Information: Három kapcsolódó, de önmagában is érthető cikk záró része. Ld. még: Fleischer Tamás (1995) Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben (I.) Közlekedéstudományi Szemle, 45. évf. 10. szám pp 345-355. http://real.mtak.hu/4515/ - továbbá - Fleischer Tamás (1995) A hagyományos közlekedéstervezés mítoszai: (Magyar közlekedés-politikai koncepció környezetorientált értékrendben. II.). Közlekedéstudományi Szemle, 45. évf. 11. szám, pp 385-392. http://real.mtak.hu/4516/
Uncontrolled Keywords: A „Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben” című tanulmányt kidolgozó munkacsoport tagjai a következők voltak: Ámon Adrienn közgazdász, Környezetgazdász Kör; Boda Zsolt, közgazdász, Környezetgazdász Kör; Csárádi János dr. közlekedési- és gazdasági mérnök, a MÁV volt vezérigazgatója; Ertl István dr., mérnök, a VATUKI ny. igazgatóhelyettese; Fleischer Tamás, építő- és gazdasági mérnök, MTA Világgazdasági Kutató Intézet, a közlekedéspolitikát készítő munkacsoport vezetője, a tanulmány szerkesztője; Gáldi György dr., tanácsos, Kereskedelmi Bank Rt.; Krémer András, szociológus, Kréta Bt; Lukács András, geofizikus, a Magyar Közlekedési Klub országos titkára, az MKK részéről a tanulmány témafelelőse; Matolay Réka, közgazdász, Környezetgazdász Kör; Mészáros Péter dr., gépészmérnök, BME KSZI Közlekedésüzemi tanszék; Orosz Csaba dr., építőmérnök, BME Útépítési Intézet; Pataki György, közgazdász, Környezetgazdász Kör; Pavics Lázár, közgazdász, Pénzügyminisztérium; Radó Dezső dr., kertészmérnök, közgazdász. c. egyetemi docens; Tombácz Endre dr., közgazdász, az ÖKO Rt igazgatója; Vargha Márton, matematikus, ISTER Alapítvány, az alátámasztó kötet szerkesztője; Winkler Péter dr., a műszaki tudományok kandidátusa, MÁV Vezérigazgatóság.
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
H Social Sciences / társadalomtudományok > HC Economic History and Conditions / gazdaság története és alapelvek > HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE1 Transportation / szállítás
Depositing User: Tamás Fleischer
Date Deposited: 06 Apr 2013 16:27
Last Modified: 06 Apr 2013 16:27
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/4517

Actions (login required)

Edit Item Edit Item