Lengyel, Réka (2018) Anyanyelv vagy „konyhadeákság”? : A latin nyelv szerepéről a XVIII–XIX. századi erdélyi és magyarországi művelődésben. MAGYAR MŰVÉSZET: A MAGYAR MŰVÉSZETI AKADÉMIA ELMÉLETI FOLYÓIRATA. pp. 52-56. ISSN 2064-3799
|
Text
MagyarMuveszet_Lengyel Reka.pdf - Accepted Version Download (148kB) | Preview |
Abstract
A latin nyelv elleni, XVIII. század végi vádbeszédekben már kiteljesedett a magyar nyelv ápolását a latin háttérbe szorítása árán zászlajára tűző, újfajta gondolkodásmód érvrendszere. Jó néhány évtizednek kellett azonban eltelnie, mire a programadó elgondolásokat sikerült tettekre váltani. Noha a magyar nyelv használata egyre inkább teret nyert a kultúra különféle fórumain és médiumaiban, a latin nyelvtudás továbbra is alapeleme volt a diákok által az iskolában elsajátítandó készséghalmaznak. E lassú átalakulási folyamatban csak az 1840-es évekre billent át a mérleg nyelve a latintól a magyar felé. A XXI. század távlatából visszatekintve a leginkább előremutatónak nevezhető álláspontot osztó gondolkodók igyekeztek egyfajta arany középutat találni a két nyelv értékelésének, alkalmazási köreinek viszonyrendszerében.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CB History of civilization / művelődéstörténet P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Dr Réka Lengyel |
Date Deposited: | 11 Dec 2018 08:37 |
Last Modified: | 31 Jan 2019 00:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/88386 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |