Horváth, Zsuzsanna and Hollósy-Vadász, Gábor (2019) Közszolgálati motivációs modellek tesztelése útelemzéssel. STATISZTIKAI SZEMLE, 97 (3). pp. 269-287. ISSN 0039-0690
|
Text
megjelent.pdf Download (197kB) | Preview |
Abstract
Az Egyesült Nemzetek Szervezete fenntartható fejlődési céljainak sikeres megvalósítása a tagállamokban nagymértékben függ a közszolgálati dolgozók munkavégzésének hatékonyságától és a közszolgálathoz való hozzáállásától, ezért az utóbbi években különösen fontossá vált a közszolgálati motiváció mérése. A szerzők útelemzéssel, három kutatási kérdés alapján vizsgálják egy, a közszolgálati motiváció elmélete alapján kidolgozott és az elhivatottság változóval kiegészített komplex modell magyarországi érvényességét. Elemzésükhöz a Nemzetközi Társadalmi Felmérés Program magyarországi reprezentatív, a közszolgálat és a versenyszféra munkavállalóit egyaránt magába foglaló mintájának adatait használják fel. Az eredmények alapján az elhivatottsággal kiegészített modell a magyar viszonyokra is adaptálható. A szerzők csak egy változó látens hatásában találnak különbséget a közszolgálati dolgozók és a versenyszféra munkavállalói között. A közszolgálati mintán az elhivatottság szignifikáns közvetlen és közvetett hatást is gyakorol a munkahelyi elégedettségre. The sustainable development goals of the United Nations are affected by the civil servants’ work efficiency and their attitude towards public service in the member states. Therefore, the motivation of public servants has become especially important in the last decades. The goal of this study is to adapt Bullock–Stritch–Rainey’s [2015] complex PSM (public service motivation) model to the Hungarian public sector and to test the relationship between PSM and calling based on three research questions. The representative database of the 2015 International Social Survey Programme is used that includes both civil servants and public sector employees. According to the results, it is possible to adapt Bullock–Stritch–Rainey’s PSM model supplemented by a new variable (calling) to the Hungarian public sector and to test it by a path analysis. Significant difference between civil servants and private sector employees is found only in the latent effect of organization commitment on work satisfaction. In the case of the public sector, calling has both direct and indirect effects on work satisfaction.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD3 Labor / munkaügy > HD33 Organization of labour / munkaszervezés |
Depositing User: | Gábor Hollósy-Vadász |
Date Deposited: | 11 Mar 2019 09:09 |
Last Modified: | 01 Apr 2019 10:52 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/91965 |
Actions (login required)
Edit Item |