Mihály, Regina (2018) A zene szerepe a multikulturális nevelésben = The role of music in multicultural education. GRADUS, 5 (2). pp. 30-56. ISSN 2064-8014
|
Text
2018_2_ART_001_Regina.pdf Download (709kB) | Preview |
Abstract
A multikulturalizmus jelensége napjaink egyik legrelevánsabb, legtöbbet tárgyalt kérdésköre, legyen szó különböző kultúrákról, vallásokról vagy tágabb értelemben bármilyen emberek közti különbségekről. Szinte mindenhol jelen van, az egész társadalmat érinti, ezáltal a nevelési intézményeket, beleértve az óvodákat is. Kutatásom során olyan intézményeket vizsgáltam, ahol feltételeztem a multikulturális nevelés megvalósulását, illetve megfigyeltem ennek folyamatában milyen módon, milyen mértékben van jelen a zene. Előfeltevésemre kerestem válaszokat, mely szerint a gyermekek (óvodáskorúak) nevelésében jelentős szerepe van a zenének, mert erősen hat az érzelmekre, ezáltal indirekt módon elősegíti a tanulást, segíti a közösségformálást, ennek következtében a multikulturális nevelésnek is talán leghatékonyabb eszköze lehet. Kvalitatív kutatásomat a megfigyelés, továbbá a mélyinterjú módszerével végeztem a minél alaposabb megismerés érdekében, ugyanakkor kisméretű mintát vizsgáltam, így a kapott eredmények nem reprezentatívak. Törekedtem a mintaegység változatosságára, mely mind vallási, mind nemzeti értékeket őrző csoportot magába foglalt. A kutatás végére egy határozott kép rajzolódott ki, amely szerint a zene a vallási értékeket átadó intézmények esetében hatotta át legjobban az óvodai nevelés egészét.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Zene, Érzelmek, Élmény, Közösség, Megismerés |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > MT Musical instruction and study / zeneoktatás, zenetanulás |
Depositing User: | Zoltán Subecz |
Date Deposited: | 15 Jun 2020 15:46 |
Last Modified: | 15 Jun 2020 15:47 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/109657 |
Actions (login required)
Edit Item |