Takács, Judit (2022) Az áru- és márkanevek tárgyalásának jellegzetességei az anyanyelvi taneszközökben = Characteristics of the Discussion of Brand and Product Names in Mother Tongue Teaching Materials. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : SZAKFOLYÓIRAT MAGYAR NYELVEN TANÍTÓ PEDAGÓGUSOKNAK, 15 (4). pp. 84-97. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XV_2022_4_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (614kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány azt vizsgálja, milyen terjedelemben és feladattípusok által jelennek meg az áru- és a márkanevekhez kapcsolódó ismeretek az általános iskola 3., 4. és 6. évfolyamának taneszközeiben. Célja elsősorban annak feltárása, hogy a névtani ismeretek átadása során a többihez képest mekkora súly esik e marginális helyzetű, a magyar névtanban ritkán kutatott névfajta megismertetésére. Emellett vizsgálja azt is, hogy az adott névtípust jellemzően milyen feladattípusok és tipikus névegyedek által mutatják be a tankönyvírók. A többi névtípushoz hasonlóan a márkanevekkel kapcsolatban is dominánsan tulajdonnevekre vonatkozó feladatokat találunk. Az onomasztikai feladatok is leginkább csak az egyes termékkategóriák jellemző neveit adják meg. Azok, amelyek például a „jó márkanév” kialakításának módjára, az egyes kategóriák közti (például személynév → márkanév vagy márkanév → fajtanév) változásra vonatkoznának, illetve ezek esetleges helyesírási kérdéseit tárnák fel, a vizsgált taneszközökben szórványosan jelennek csak meg. This study examines the scope and task types in which knowledge of brand and product names appears in primary school teaching materials for grades 3, 4 and 6. The main aim is to find out how much emphasis is placed on the teaching of this marginal category of names, which is rarely reasearched in Hungarian, in the teaching of onomastics. It also examines how the given name type is typically presented by textbook writers in the form of task types and typical examples. As with the other name types, the tasks for brand and product names are dominated by proper names. The onomastic tasks are also mostly limited to the typical names of each product category. For example, those dealing with the way in which a "good brand name" is formed, the change between categories (e.g. personal name → brand name or brand name → variety name), or possible spelling issues, appear only sporadically in the teaching materials examined.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | áru- és márkanév, onomasztika, onomasztikai feladat, névtan tanítása; brand and product name, onomastics, onomastic exercise, teaching onomastics |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet > P321.8-P323.5 Etimology, Onomastics / etimológia, onomasztika (névtan) |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Jun 2023 14:16 |
Last Modified: | 05 Jun 2023 14:16 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/166616 |
Actions (login required)
Edit Item |