Magnuczné Godó, Ágnes (2022) Neurodiverzitás és idegennyelv-tanulás = Neurodiversity and Foreign Language Learning. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 15 (1). pp. 24-44. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_15_no_1_2022_024-044.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A neurodiverzitás kifejezést az ausztrál Judy Singer (1999) használta először az autizmus-spektrumzavarral élők megnevezésére, jelezve, hogy sajátos tulajdonságaik egy állapotból fakadnak, amelyek mellett az élet különböző területein, megfelelő alkalmazkodás esetén hatékonyan működhetnek. Az évek során a neurodiverzitás gondolata mozgalommá nőtte ki magát, amelynek célja egy befogadóbb, a különbségeket elfogadó és támogató paradigma létrehozása a különösen az oktatás területén alkalmazott patologizáló deficitperspektíva helyett. Tanulmányomban bemutatom Armstrong (2011) neurodiverzitás-modelljét, amelyben ajánlásokat tesz a különbségeket tisztelő és az eltérő képességeket hatékonyan fejlesztő oktatási környezet megvalósítására, majd vázolom és illusztrálom az univerzális tanulástervezés elvét (TIMPE-LAUGHLIN – LAUGHLIN 2018), amely ideális pedagógiai alternatívát nyújt a változatosság kezelésére az idegennyelv-oktatásban is.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 22 May 2025 19:53 |
Last Modified: | 22 May 2025 20:02 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219288 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |