REAL

Neurodiverzitás és idegennyelv-tanulás = Neurodiversity and Foreign Language Learning

Magnuczné Godó, Ágnes (2022) Neurodiverzitás és idegennyelv-tanulás = Neurodiversity and Foreign Language Learning. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 15 (1). pp. 24-44. ISSN 1788-9979

[img]
Preview
Text
ISSN_1788-9979_vol_15_no_1_2022_024-044.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A neurodiverzitás kifejezést az ausztrál Judy Singer (1999) használta először az autizmus-spektrumzavarral élők megnevezésére, jelezve, hogy sajátos tulajdonságaik egy állapotból fakadnak, amelyek mellett az élet különböző területein, megfelelő alkalmazkodás esetén hatékonyan működhetnek. Az évek során a neurodiverzitás gondolata mozgalommá nőtte ki magát, amelynek célja egy befogadóbb, a különbségeket elfogadó és támogató paradigma létrehozása a különösen az oktatás területén alkalmazott patologizáló deficitperspektíva helyett. Tanulmányomban bemutatom Armstrong (2011) neurodiverzitás-modelljét, amelyben ajánlásokat tesz a különbségeket tisztelő és az eltérő képességeket hatékonyan fejlesztő oktatási környezet megvalósítására, majd vázolom és illusztrálom az univerzális tanulástervezés elvét (TIMPE-LAUGHLIN – LAUGHLIN 2018), amely ideális pedagógiai alternatívát nyújt a változatosság kezelésére az idegennyelv-oktatásban is.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Barbara Nagy
Date Deposited: 22 May 2025 19:53
Last Modified: 22 May 2025 20:02
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/219288

Actions (login required)

Edit Item Edit Item