Setényi, János and Fóris Ferenczi, Rita and Mandel, Kinga and Papp, Z. Attila (2006) Minőségkoncepciók a romániai középfokú oktatásban = Quality concepts in the Hungarian secondary education in Romania. Project Report. OTKA.
|
PDF
42991_ZJ1.pdf Download (1MB) |
Abstract
Kutatásunk során körvonalazódtak a "szolgáltatói" és "fogyasztói" minőségkoncepciók hasonlóságai és eltérései, ahogyan előtérbe kerültek a szolgáltatói körön belül is azok a különbségek, melyeket az oktatási bürokratikus hierarchiában betöltött funkció határoz meg. A tanfelügyelők minőségképe strukturálisan meghatározott, leképezi az átmenetet a reform iránt elkötelezett modernizációs szemlélet és a bürokratikus beidegződés tehetetlensége között. Ez az a szint, ameddig a különböző reform-szándékok leáramoltak, ameddig a hullámzó tendenciát mutató újítások, változtatások, információk akár képzések formájában eljutottak. A pedagógusok körében létező minőség felfogások három pillérre épülnek: (1.) szolgáltató vs. elitista szemlélet, (2.) a kisebbségi helyzetből fakadó iskolafunkciók, (3.) az intézményi környezettel fenntartott esetleges és vertikális kommunikáció. A vevőközpontúság intézményi, teljesebb körű kibontakozását azonban nem teszi lehetővé, nem támogatja egyértelműen a rendszert működtető jogi keret. A "fogyasztók", illetve a diákok minőségről alkotott felfogásáról azt találtuk, hogy ezek nem kellő mértékben letisztultak. Az iskola tekintetében négy nagyobb véleménycsoport körvonalazódott. Klaszter-elemzéssel egyrészt olyan csoportokat tudtunk beazonosítani, amelyekben a külső és belső partneri igények mintegy egymásba olvadnak, és szorosan kapcsolódnak egyfajta kisebbségi helyzethez köthető versenyszellem fenntartásához, másrészt pedig külön jelent meg az a csoport, amelynek tagjai az iskolával szemben azt várják el, hogy az differenciáltan kezelje a tanulókat. | Based on our research results we have described the differences and similiarities between service-based and consumption-based quality concepts, and identitfied some inner differences at the level of educational service providers, which are strongly related to the position occupied by the providers'in the educational bureaucracy or hierarchy. The educational inspectors quality concepts represent a mixture between the reform-based modernization needs and the bureaucratical inertia. The consumption-based intentions used to come from the central part of the system, therefore their convertion into educational practice is impedimented by the inertia of the bureaucratic system. The teachers quality concepts are built on three pillars: 1. Struggle between service-based concepts and elitistic educational view; 2. Special minority school functions; 3. Vertical and elliptic communication between schools and their institutional environment. The existing legal framework do not make possible elaboration of institutional customer-based strategies. The "ultimate customers", students quality concepts are not entirely cristalized. According to our research among students there are four main types of attitudes toward school. These attitudes we can structured (by hierarchical cluster analysis) in two main groups: 1. There is a group which is characterized by the mixture of internal and external partner claims, but at the same time this whole mixture is strongly correlated to the maintaining of minority's elitism; 2. Members of the second group think that the school should manage students in different ways.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Szociológia |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM3 Subsystems of global societies / társadalmi alrendszerek |
Depositing User: | Mr. Andras Holl |
Date Deposited: | 08 May 2009 11:00 |
Last Modified: | 30 Nov 2010 20:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/874 |
Actions (login required)
Edit Item |