REAL

Kölesből készíthető vegán helyettesítő termékek I. - Termékfejlesztés és kvalitatív vizsgálat

Tihanyi-Kovács, Renáta and Hanczné Lakatos, Erika and Handl, Karola and Németh-Torkos, Anett Szilvia (2023) Kölesből készíthető vegán helyettesítő termékek I. - Termékfejlesztés és kvalitatív vizsgálat. ACTA AGRONOMICA ÓVÁRIENSIS, 64 (1). pp. 28-56. ISSN 1416-647X

[img]
Preview
Text
EPA03114_acta_agronomica_ovariensis_2023_1_004-027.pdf - Published Version

Download (995kB) | Preview

Abstract

Olyan köleskrémek kifejlesztését tűztük ki célul, amelyek meg tudják állni a helyüket a piacon. A vizsgálat első fázisában, amely kérdőíves megkérdezés formában zajlott le, a résztvevők majd 80%-a nyitottnak mondta magát az új termékek kipróbálásával kapcsolatban. A válaszadók többsége nő volt (82,8 %), és a lakhely adatokat méret szerint csoportosítva arra a következtetésre jutottunk a kitöltött kérdőívek száma alapján, hogy a vizsgált sokaság esetében sokkal inkább a városban lakók érdeklődését keltetették fel a vizsgált termékek, hiszen ők teszik ki a kitöltők jelentős többségét (71%). A vegán köleskrémek nem csupán a magasabb jövedelemmel rendelkezők érdeklődését kelthetik fel az eredmények alapján, hanem az átlagos, sőt még az átlag alatti jövedelemmel rendelkezőkét is. A megkérdezettek 72%-a fogyasztott már vegán terméket, tehát sikerült a felmérést egy olyan fogyasztói sokasággal kitöltetni, ahol zömében olyan személyek vannak, akik kóstoltak már vegán élelmiszereket. A tervezett terméket kipróbálni szándékozó válaszadók 52 százaléka úgy nyilatkozott, hogy megkóstolná a kifejleszteni tervezett köleskrémeket édes és sós ízekben egyaránt, míg 15 százalék az édes és 32 százalék inkább a sós ízt preferálná. Ez alapján mindkét termék variáció kifejlesztésének lehet létjogosultsága. A vizsgálat első fázisának eredményei alapján megállapításra került, hogy a tervezett termék elsődleges célcsoportja a fiatalabb korosztályhoz tartozó (26 év alatti és 27-37 év közötti), városi hölgyek lehetnek, amit mind a további vizsgálatok (pl.: fókuszcsoportos vizsgálat) lebonyolítása, mind a termék dizájnjának kialakítása, valamint a tervezett értékesítési csatorna kialakítása során is figyelembe kell venni.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: termékfejlesztés; köles; eltarthatóság; érzékszervi bírálat;
Subjects: S Agriculture / mezőgazdaság > S1 Agriculture (General) / mezőgazdaság általában
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Apr 2024 09:07
Last Modified: 26 Apr 2024 09:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193377

Actions (login required)

Edit Item Edit Item