REAL

Élelmiszeripari oktatás támogatása 3D animációval és modellezéssel

Teschner, Gergely and Panta, Zoltán János and Troján, Szabolcs (2023) Élelmiszeripari oktatás támogatása 3D animációval és modellezéssel. ACTA AGRONOMICA ÓVÁRIENSIS, 64 (2). pp. 73-92. ISSN 1416-647X

[img]
Preview
Text
EPA03114_acta_agronomica_ovariensis_2023_2_073-092.pdf - Published Version

Download (875kB) | Preview

Abstract

Napjaink technikai és technológiai fejlődése nem csak az iparba és a szolgáltatószektorba okozott jelentős változásokat, hanem megjelent a mindennapi életünkben, sőt az oktatás területén is. Az iskolai tantárgyak oktatása, bár az elmúlt évtizedben sokat fejlődött, még számos terület van, mely jelentős fejlesztésre szorul. A multimédiás tartalmak előretörésével és az okos telefonok, tabletek széleskörű elterjedésével megváltoztak a diákok tanulási és információszerző szokásai. Az oktatásban az eddig használt eszközök, mint a hagyományos tábla, digitális tábla, laptop és projektor stb., várhatóan továbbra sem veszti el a jelentőségét, de fel kell sorakoztatni mellé az új technológiákat is, mint a virtuális valóság (VR) szemüvegeket, a telefonos applikációkat, valamint a 3D modellezést. Ezen technológiák célzott alkalmazása egyegy oktatási területen jelentősen hozzájárulhat a mai generáció figyelmének felkeltéséhez, tanulási motivációjának fenntartásához és ezzel együtt az új ismeretanyag alapos elsajátításához. A természettudományok területén gyakori, hogy bizonyos jelenségeket, folyamatokat nem lehet alapvető fizikai korlátok miatt szemléltetni. Erre a célra kiváló eszközök a hagyományos, valamint a térbeli animációk, amelyek a valóság virtuális másolatának tekinthetők, és egyben olyan jelenségek formák szemléltetésére is alkalmasak, amelyek szabad szemmel, sőt többnyire mikroszkóppal sem láthatók. Hasonlóan igaz ez az élelmiszeripari és mezőgazdasági oktatásra is, mivel a termelési, feldolgozási folyamatok jelentős része zárt üzemekben, gazdaságokban zajlik. Az ilyen termelő egységekbe való bejutás (oktatási céllal) nem mindig lehetséges, sok esetben a technológiákból eredő higiéniai, munkabiztonsági okok miatt. Az általunk elkészített audiovizuális anyag jól mutatja, hogy a termelés egésze, (az alkalmazott eszközök és az azokban zajló folyamatok) kiválóan modellezhetők VR vagy 3D animációk segítségével. Egy kétlépcsős lepárló berendezés példáján megmutattuk, hogy lehet egy élelmiszeripari termelési folyamatot VR és 3D animáció formájában elkészíteni. A digitális technológia használata az oktatásban az egymással interakcióba lépő multimédiás tartalmak révén komplementer és elmélyítő információkapcsolásokat hozhat létre és megvalósíthatják a „szórakozva tanulás” (fun learning) ideális esetét.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: élelmiszeripar, oktatás, 3D animáció, virtuális valóság (VR), modellezés
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Apr 2024 09:56
Last Modified: 26 Apr 2024 09:56
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193388

Actions (login required)

Edit Item Edit Item