REAL

A pápaság és a császárság küzdelme – a fogalmi terminologizálódás egy tankönyvcsaládban = The Struggle of the Papacy and the Empire – The Conceptual Terminology Transformation in a Textbook Series

Fésű, Anna Magdolna (2020) A pápaság és a császárság küzdelme – a fogalmi terminologizálódás egy tankönyvcsaládban = The Struggle of the Papacy and the Empire – The Conceptual Terminology Transformation in a Textbook Series. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 13 (4). pp. 50-68. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XIII_2020_4_4.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (922kB)

Abstract

A tanulmány egy történelem-tankönyvcsaládban két kiválasztott történelmi vezetői tisztségnév – pápa, császár – fogalmának konstruálódását vizsgálja két tankönyv szövegén keresztül. A kutatás alapvető kérdése, hogy a szövegkörnyezetnek köszönhetően kialakul-e a kifejezéseknek olyan definíciója, amely terminusértékkel rendelkezik, továbbá az, hogy a középiskolai tankönyvekben szövegszinten hogyan épül fel a két fogalom a diákok számára, és milyen további fogalmak segítik a terminologizációs folyamatot. A tanulmány elméleti keretét a funkcionális kognitív nyelvészet adja, dinamikus modellt kínál az elemzéshez. A kiválasztott fogalmak konstruálódásának vizsgálata korpuszalapon történik. A korpusz azokat a szövegrészeket tartalmazza, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a tisztségnevekhez. A tanulmány a szövegszinten megjelenő fogalmi kapcsolatokat fogalmi háló formájában, vizuálisan is ábrázolja. This research investigates the construction of the concept of two selected historic leading positions (pope and emperor) in a history textbook series through the text analysis of two textbooks. The fundamental questions are whether due to the context there is a definition of the terms with a term value; how the two concepts are built up for the students at a textual level in the high school textbooks; and what further concepts support the process of this terminology transformation. The theoretical framework of this study is functional cognitive linguistics which provides a dynamic model for the analysis. The analysis of the construction of the chosen terms is based on a corpus. The corpus contains text parts that are directly related to the positions. In addition, the study illustrates the conceptual links appearing at the textual level visually, in the form of a conceptual network.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: terminológia, történelemoktatás, alkalmazott nyelvészet, tankönyvelemzés; termonology, teaching history, applied linguistics, textbook analysis
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás
L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 19 Jun 2024 16:09
Last Modified: 19 Jun 2024 16:09
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/197870

Actions (login required)

Edit Item Edit Item