Kenyeres, Attila Zoltán (2024) A Youtube-ról történő tanulás pozitív oldalai az EKKE Pedagógiai kara hallgatóinak körében. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio paedagogica, 45. pp. 83-95. ISSN 26309742
|
Text
2_3_Kenyeres Attila Zoltán.pdf - Published Version Download (648kB) | Preview |
Abstract
Az internetes oldalak és a közösségi média szerepét a tudományról szóló információszerzésben már több korábbi kutatás is kimutatta (lásd: Jarreau-Porter, 2018; Kenyeres, 2019), a 2000-es évek környékén született generációk médiafogyasztási idejének pedig több mint 30 százalékát felhasználó készítette (user-created content) tartalom megtekintése teszi ki (Dóbé–Rózsás, 2017). Ilyen felhasználó készítette tartalomnak számítanak a YouTube-on és a TikTokon gazdagon fellelhető videóanyagok is, melyek jelentős része kifejezetten ismeretterjesztő-oktató céllal készül. Ezek fogyasztói pedig nagyrészt a fiatal korosztályok tagjai közül kerülnek ki. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karának hallgatói körében 2022 őszén online kutatást végeztünk, amelyben azt igyekeztünk feltárni, milyen szerepet töltenek be a YouTube-on, TikTokon és egyéb felületeken elérhető videók a mindennapos tanulásukban. Az online kérdőívünket részben közösségimédia-felületeken osztottuk meg, részben tanórák keretében történt a kitöltetés. Összesen 202 egyetemista töltötte ki az önbevalláson alapuló kérdőívet. A kutatás során azt vizsgáltuk, mennyire gyakori, hogy tanulási célra használják a YouTube-ot, illetve milyen csatornákat néznek ilyen szándékkal. A kritikai attitűd feltárására is törekedtünk, illetve a YouTube-ról történő tanulás előnyeit és hátrányait is vizsgáltuk. Jelen publikációnkban azt mutatjuk be, milyen témakörökben tanulnak a YouTube-ról a kérdőívünket kitöltő egri egyetemisták, és milyen pozitív hatásokat említettek ennek relációjában.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulás, YouTube, egyetemisták, közösségi média |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 08:25 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 08:25 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199333 |
Actions (login required)
Edit Item |