REAL

A testnevelés helyzete, céljai a köznevelésben és a felsőoktatásban = The state and aims of physical education in public and higher education

Lőkös, Dániel (2018) A testnevelés helyzete, céljai a köznevelésben és a felsőoktatásban = The state and aims of physical education in public and higher education. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 59 (3). pp. 17-23. ISSN 1786-2434

[img]
Preview
Text
10714-Cikkszovege-47239-1-10-20230403.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (245kB) | Preview

Abstract

A testnevelés tantárgy jelentősége a köznevelési intézményekben messze felülmúlja a többi tantárgyét a fiatalok egészség-magatartásának kialakítása és a testi-lelki egészségre gya-korolt hatása szempontjából. A cikkben ismertetésre kerül a testnevelés és aziskolai sport jelen-legi helyzete Magyarországon és nemzetközi viszonylatban, kiemelve a felsőoktatásban betöltött szerepét. Lényeges kérdés, hogy a felsőoktatás milyen módon járulhatna hozzá a kialakított egészség-magatartás megőrzéséhez, az egészséges szemlélet és életmód további fejlesztéséhez. Korábbi felmérések igazolják, hogy a mindennapos testnevelés pozitív hatást gyakorol a gyermekek, a fiatalok fizikai aktivitására. A felsőoktatásban követni kellene a közneve-lésben kialakított pozitív egészségszemléletet. Fontos lenne, hogy a jövő értelmisége a felsőokta-tási tanulmányai alatt megfelelő értékként ismerje meg és tárja fel a tudatos egészségmegőrző testmozgás fontosságát, annak további tényezőit, aspektusait. | In the development of the health behaviour of the youth, effects of physical education on mental and physical health are far above the importance of other subjects in the public education. This paper reviews the state of physical education and school sports in Hungary, and in international contexts, focusing on their role in higher education, examines the extent to which higher education can contribute to enhancing health awareness and to the further promotion of a healthy lifestyle.Previous surveys confirm the positive effects of everyday physical education on children’s and young adult’s physical activity. Results clearly show that students developed a positive attitude to health issues in primary and secondary education and regard health as a value. It is very important to ensure that students in higher education can gain an even deeper understanding of the importance and the different factors and aspects of health promotion and how physical exercise can contribute to their mental and physical health.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: mindennapos testnevelés; fizikai aktivitás; sportolásra való készenlét; egyetemista; egészség-magatartás | everyday physical education; physical activity; readiness to do physical exercise; students; health behaviour
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Jul 2024 08:40
Last Modified: 10 Jul 2024 08:40
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199703

Actions (login required)

Edit Item Edit Item